Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopieringsskyddade WMA-filer på Mac?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick ett uppdrag på mitt jobb idag som innebar att jag ska kolla upp om det går att spela upp kopieringsskyddade wma(WindowsMediaAudio)-filer på en Mac (eftersom det bara är jag som kör Mac på jobbet så "straffades" jag med denn uppgift! ;).
Jag frågade förstås varför i h-vete man väljer ett Windows-specifikt format när man säljer musik på nätet och de svarade att det var skivbolagen som valde det för att det var bättre skydd o så.
Sen att det bara funkar i Windows skiter de i! Hål i huvet enligt min mening! Varför inte köra t.ex. mp3 istället som fungerar överallt på alla plattformar?

Nåväl, är det någon som vet om det finns något vettigt freeware/Shareware-program på Mac som kan spela upp kopieringsskyddade wma-låtar?

(Helst av allt hade jag velat slippa installera Windows Media Player på min Mac, så ge gärna tips på andra program.)

  • Oregistrerad
  • 2005-03-24 00:02

Har aldrig stött på en skyddad wma. Men kolla om easy wma (konverter till aif och finns på versiontracker) "fixar" biffen.

Jens

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-03-24 01:05

Skyddade WMA och WMV går inte att spela upp på mac. De fungerar endast på Windows.

Det är på grund av detta som vi mac ägare inte kan njuta av diverse spännande betal tv tjänster :rolleyes: på tv4 och kanal5's hemsidor tex.

Ursprungligen av elimar:

Skyddade WMA och WMV går inte att spela upp på mac. De fungerar endast på Windows.

Det är på grund av detta som vi mac ägare inte kan njuta av diverse spännande betal tv tjänster :rolleyes: på tv4 och kanal5's hemsidor tex.

Mmm, fick det förklarat grundligt av en insatt Linux-jobbpolare här också!
Helt sjukt hur det hela fungerar! :/

  • Oregistrerad
  • 2005-09-25 07:53

Tydligen finns det olika DRM-versioner i Windows Media Player, varav version 1 fungerar att spela upp i WMP9 för Mac (övriga versioner kräver Windows).

För mer info:
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/software/Macintosh/osx/faq.aspx?section=TOPISSUES&question=TOPISSUES3#1_3

Jag ska inte påstå att jag är superinsatt, men så här har jag fått det förklarat för mig:

Problemet är delvis Apples fel. Dels låter de inte andra mp3-spelartillverkare använda AAC, dels låter de inte andra musikförsäljare använda AAC. Många skulle göra det om de fick, eftersom iPod är så stor, men Apple ger dem inget val.

Enda chansen att komma ur den här rävsaxen är att det kommer ett DRM-skyddat format som är öppet, som alla kan använda. Det låter nästan som en paradox, men det är det ju inte. Alla tillverkare och distributörer måste kunna använda det, men det ska ju inte gå att knäcka lättare för det.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-25 12:41

MPEG och AAC öppen standard

Så här har jag förstått virrvarret kring olika filformat och standards:

MPEG står för Moving Picture Expert Group och tar fram förslag till branschstandard, primärt för film (ljud och bild). Med deras breda förankring finns förutsättningarna för att fastställa ISO-standards. Vad jag kan förstå får vem som helst använda dessa standards.

AAC är egentligen tekniken bakom ljudkomprimering både MPEG2 och MPEG4, alltså en del av MPEG-standarden. De filer som med standardinställningar i iTunes blir resultatet av import till iTunes får containern/filen ändelsen m4a (MPEG4 Audio).

Microsoft försöker istället att etablera sina egna filformat där bara Microsoft avgör vilka som ska kunna använda formatet och vad det ska kosta. De verkar inte vilja att deras filformat ska kunna användas av ex folk som envisas använda något annat än Windows...

Som sagt, så har jag uppfattat det hela (utan att vara någon form av expert).

Ursprungligen av Macx:

Så här har jag förstått virrvarret kring olika filformat och standards:

MPEG står för Moving Picture Expert Group och tar fram förslag till branschstandard, primärt för film (ljud och bild). Med deras breda förankring finns förutsättningarna för att fastställa ISO-standards. Vad jag kan förstå får vem som helst använda dessa standards.

AAC är egentligen tekniken bakom ljudkomprimering både MPEG2 och MPEG4, alltså en del av MPEG-standarden. De filer som med standardinställningar i iTunes blir resultatet av import till iTunes får containern/filen ändelsen m4a (MPEG4 Audio).

Microsoft försöker istället att etablera sina egna filformat där bara Microsoft avgör vilka som ska kunna använda formatet och vad det ska kosta. De verkar inte vilja att deras filformat ska kunna användas av ex folk som envisas använda något annat än Windows...

Som sagt, så har jag uppfattat det hela (utan att vara någon form av expert).

Om du har rätt så undrar man om det jag hört om WMA och AAC rena lögnar. Det kan det vara, jag har gärna fel även om det i så fall betyder att MS har obehagligt mycket makt över mp3-tillverkarna såväl som musikförsäljarna. MEN, är då en AAC-fil spelbar med icke-Apple-program, säg, under Linux? Även om den är DRM-skyddad?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-25 17:25
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Om du har rätt så undrar man om det jag hört om WMA och AAC rena lögnar. Det kan det vara, jag har gärna fel även om det i så fall betyder att MS har obehagligt mycket makt över mp3-tillverkarna såväl som musikförsäljarna. MEN, är då en AAC-fil spelbar med icke-Apple-program, säg, under Linux? Även om den är DRM-skyddad?

Verkar som det finns ett antal patent bakom olika delar av MPEG-standarder men skillnaden mot WMA är att ett antal företag samverkar och bestämmer hur standardens skall se ut. Den är sedan fastställd som ISO 14496-3. Apple finns inte med bland företagen som äger patenträttigheter, vad jag kan se:

MPEG-4 Audio Licensors

Via Licensing Corporation is the administrator for a joint patent licensing program for MPEG-4 Audio. This patent license conveys a license to patents that are essential to the practice of MPEG-4 Audio from the following licensors:

AT&T Corp.
Coding Technologies AB
Dolby Laboratories
Electronics and Telecommunications Research Institute (ETRI)
France Telecom
Fraunhofer-Gesellschaft IIS-A
Koninklijke Philips Electronics N.V.
Matsushita Electric Industrial Co., Ltd.
NEC Corporation
Nippon Telegraph & Telephone Corporation (NTT)
Nokia Corporation
NTT DoCoMo, Inc.
Samsung Electronics Co., Ltd.
Sony Corporation

Källa bl a: http://www.vialicensing.com/products/mpeg4audio/standard.html

Patentinnehavarna ersätts genom licensavgifter (vi slutkunder betalar indirekt) men man kan inte neka något företag att använda MPEG sålänge de betalar för sig.

Såvitt jag kan förstå har inte plattform (Apple eller ej) någon betydelse för var man kan använda en m4a-fil.

Senast redigerat 2005-09-25 20:39

Knäckte inte DVD-Jon wma-drm nyligen?

Ursprungligen av Kristofer:

Knäckte inte DVD-Jon wma-drm nyligen?

Bara om du tror på idg.se-rubriker.

Ursprungligen av Hagelin:

Bara om du tror på idg.se-rubriker.

Läser inte idg.

1
Bevaka tråden