Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Remote Desktop-funderingar...?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-12 08:41

Igår, 21:14 Inlägg 1
hej,

hoppas att jag inte har postat i helt fel forum...

Har både tre personer (switchers i åldrarna 13, 29 och 60) i min närhet (ej fysiskt) som jag allt som oftast försöker hjälpa med små enkla problem i Mac-världen.
Nu är jag inte så värst haj själv, men jag brukar kunna fixa till deras små frågor och funderingar.

Men nu till min fråga (eller frågor):

1) Har införskaffat Apple Remote Desktop. Som jag har förstått det så borde jag då kunna se te x deras skrivbord på min dator och kanske t o m hjälpa dem med uppgraderiingar etc. Stämmer detta?

2) Läste lite i dokumentationen till ARD, men hur fungerar det om t ex de andra sitter på trådlösa nätverk (1 på airport och 1 på d-link, den tredje sitter med kabel).
Då jag själv är helt novis på detta med nätverk och ip-adresser etc, så undrar jag hur jag ansluter till dessa datorer och hur jag hittar deras ip-nummer...P?

Deras internetleverantörer är BBB, Telia och Chello.
Själv sitter jag oxå trådlöst med ap express och Telia som leverantör.

Hoppas ngn här har tid och lust att på ett enkelt sätt förklara hur jag ska gå tillväga för att sätta upp detta så jag kan vara till lite ytterligare hjälp för mina switcher-vänner (som jag faktiskt har övertalat över till denna sida av datorvärlden)...

Tack på förhand!

//mmi

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-10-12 15:50

Hej mmi

Jo jag har endel erfarenhet av ARD.

Nummer ett.
Alla måste ha kontakt med Internet.

Nummer två.
På klienternas datorer måste du under Systeminställningar -> Fildelning aktivera ARD. Samt ställa in vilka rättigheter du som administratör ska ha på deras datorer. Alltså hur mycket frihet du ska ha helt enkelt.

Nummer tre.
Här börjar det bli svårt att förklara men jag gör ett försök.

Om klienterna saknar router.
Ta reda på deras IP-adresser. Du ser den under systeminställningar -> Nätverk Ange denna i ARD och du ansluts till klienten.

Om klienterna har router med brandvägg.
Då måste man öppna upp och peka rätt portar i brandväggen till datorns IP-nummer (du ser detta i systeminställningar -> nätverk, brukar vara 192.168.0.xxx). Att ha en router med DHCP är alltså en dålig idé i detta läge. När detta är configurerat ansluter du till det IP nummer deras router tilldelats från deras ISP (Telia, BBB, Chello). Deras brandväggar skickar dig sen vidare till rätt dator, ifall de skulle ha flera på nätverket.

Eftersom man kan få lite olika IP-nummmer från sin ISP finns det gratistjänster och program som automatiskt uppdaterar en DNS-server på nätet med det nya IP-numret. Då kan man skaffa sig en domän (gratis) liknande mittsnygganic.no-ip.org. Om dina tre klienter skaffar detta så behöver du bara hålla reda på tre domäner istället för en massa olika IP-nummer. Läs mer om detta på http://www.no-ip.com/

Du får ursäkta om detta blev en smula tekniskt men det är svårt att snacka nätverk utan att bli teknisk.

1
Bevaka tråden