Igår, 21:14 Inlägg 1
hej,
hoppas att jag inte har postat i helt fel forum...
Har både tre personer (switchers i åldrarna 13, 29 och 60) i min närhet (ej fysiskt) som jag allt som oftast försöker hjälpa med små enkla problem i Mac-världen.
Nu är jag inte så värst haj själv, men jag brukar kunna fixa till deras små frågor och funderingar.
Men nu till min fråga (eller frågor):
1) Har införskaffat Apple Remote Desktop. Som jag har förstått det så borde jag då kunna se te x deras skrivbord på min dator och kanske t o m hjälpa dem med uppgraderiingar etc. Stämmer detta?
2) Läste lite i dokumentationen till ARD, men hur fungerar det om t ex de andra sitter på trådlösa nätverk (1 på airport och 1 på d-link, den tredje sitter med kabel).
Då jag själv är helt novis på detta med nätverk och ip-adresser etc, så undrar jag hur jag ansluter till dessa datorer och hur jag hittar deras ip-nummer...P?
Deras internetleverantörer är BBB, Telia och Chello.
Själv sitter jag oxå trådlöst med ap express och Telia som leverantör.
Hoppas ngn här har tid och lust att på ett enkelt sätt förklara hur jag ska gå tillväga för att sätta upp detta så jag kan vara till lite ytterligare hjälp för mina switcher-vänner (som jag faktiskt har övertalat över till denna sida av datorvärlden)...
Tack på förhand!
//mmi