Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plötsligt inget ljud

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Brukar lyssna på Sveriges Radio med real player och brukar också titta på videoklipp från SVT. Nu har ljudet alldeles plötsligt försvunnit. Jag kan lyssna på musik i iTunes men får inget ljud från radio eller till videoklippen.

Har installerat om Realplayer och Real one player vilket resulterat i ett nytt fel. Får upp en skylt som säger att "Webradio-sveriges radio har innehåll av MIME-typ "audio/x-pn-realaudio-pludin" och du saknar insticksfil för den MIME-typen.

Det har fungerat utan problem i en månad att lyssna på radio och så plötsligt det här.

Jag är medveten att den här tråden varit uppe men jag kan inte säga att svaren där är särskilt klargörande och framförallt inte enkla.

Är ny mac ägare. Vad är det med mac och mediaspelare? Är det ett dåligt skämt? Quicktime kan inte spela avi så man laddar ner VLC, som börjar hacka, man får då tips om mplayer och det funkar ett tag tills andra problem uppstår, så man laddar ner nya mplayer och alldeles plötsligt är ljudet inte i synk med bilden. Att det inte finns en mediaspelare som funker smärtfritt med mac är en skandal!

Visst OSX är jättestabilt men det är väl skit det samma om den inte fungerar ihop med program man behöver. Känns som jag bytt bort gamla problem mot nya när jag gick över till mac.

Men det är ju snygg design.

Senast redigerat 2005-10-16 16:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 23:53

jag har helt plötsligt heller inget ljud från varken quicktime, realone, eller windows media player.
funkar inte att streama ljud, och inte heller att höra ljud i filmer som fungerat tidigare.
vlc funkar, men på svts hemsida kan man ju välja på realpl eller wmp, så det vore ju fint om det skulle gå.
ljudet i t.ex. itunes fungerar som vanligt.

misstänker att audacity kanske kan ha något med det att göra. installerade för att testa det, men har nu slängt bort det igen. eller itunes 6-uppdateringen+quicktime kanske...

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-10-20 06:46

Prova starta upp Garageband (om ni har det), spela lite, avsluta.
Funkar ljudet nu?
Funkade för mig, efter ljudbortfall i QT, Flash mm sedan jag installerat iTunes 6.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-20 20:54

tack!

jag prövade öppna garageband (för första gången) efter det ville golive öppna en ".ram"-fil.

visade info, valde realaudio istället. (windows media player bara funkade ändå!)

Nu fungerade det för mig också. Laddade återigen ner realplayer vilket först resulterade i samma problem men efter att öppnat och stängt garageband hittade realplayer en uppdatering när jag kopplade upp mig till Sveriges Radios webradio. Nu funkar det. Hokus Pokus.

Nästa gång ska jag pröva voodoo och feng shui.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-18 16:43

Det här lät för sjukt för att vara sant tänkte jag och struntade i lösningen. Det vill säga, tills inga andra utvägar fanns att finna. Jag hade inget ljud vid mpeg-uppspelning, inget ljud i flashfiler och inget ljud udner preview i AE.

Så, med stor skepsism installerade jag Garage Band (hjälp!) och jäklar i mig! Det fungerade!

Tack för den korkade, men ack så strålande och faktiskt fungerande, lösningen.

Nu skulle det bara vara intressant att höra från Apple vad det är som orsakar problemet. Kan det vara flip4mac?

Ärligt talat. När jag läste detta var jaghelt 100 på att det inte skulle funka. Verkar ju som världens cp-igaste lösning. min polare har haft massa problem med real audio. Jag skämdes nästan när jag bad han öppna garageband för att få det att funka. Kändes typ som jag satt o lurade honom men det funkade!!!!

Sjukaste lösningen jag varit med om.

MEN, denna tråden borde vara en sticky! Kan tänka mig att massa fok har detta problemet.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-03-28 12:51

Vad sjutton har hänt med SR:s webradio!!

Streamingen är helt väck...och trots höghastighetslina hänger den sig efter fem sekunders lyssning!! S tannar på buffering 58%...och sedan blir det jävligt tyst i ca femton sekunder......

Har nu kommit ca 2 minuter in in Dagens Eko........trots att det har hållt på en stund...

*gggrrrmmmpff*

• Oregistrerad
  • 2006-04-07 18:59

Tusen tack!!

Det är ju bra med detta forum vad gjorde man annars
nu spelar tex Sveriges radio och QT spelar och låter!
Helgen räddad när man ska sitta och kanske deklarera!
Men vad händer egentligen i macen, att man måste starta Garageband för att skaka allt rätt igen??
Tack hur som helst
hälsar
peter09

• Medlem
  • Ale
  • 2006-04-08 01:54

Fått detta problem mång gånger när jag ska spela Starcraft.
Jag har inte Garageband, men av någon underlig anledning brukar det gå igång när man öppnar olika .wmv filer i VLC

Skulle också uppskatta en förklaring

1
Bevaka tråden