Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glapp mellan iTMS US och övriga

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med förra veckans videorelaterade nyheter (iPod video och iTMS 6) ökade skillnaden ytterligare mellan utbudet i den amerikanska iTunes Music Store och övriga, inte minst den svenska.

Att rättighets- och royaltyproblematiken är värre för tv-produktioner än musik är väl bara att vänta, och att detta försenar/omöjliggör att samma innehåll på svenska iTMS är kanske inte konstigt.

Men Apple bör tänka över vad detta innebär för icke-amerikanska kunder. Det innebär t.ex att en svensk iPod inte har samma nyttovärde som en amerikansk, om ni förstår vad jag menar. Ju fler av Apples produkter som är sammankopplade med olika kringtjänster där Apple har monopolställning, desto viktigare att dessa tjänster görs globala. Den tid det t.ex tog att få iPhoto's alla kringtjänster i Sverige bådar inte gott...

Redan på musikområdet är det en stor skillnad på iTMS i Sverige och USA. Trots en viss uppryckning nyligen med mer svenskt material är den svenska affären fortfarande en blek kopia av den amerikanska. Hur ofta klickar man inte på en länk bara för att få veta att den artikeln inte finns i vårt land? Just nu snurrar t ex reklam för förhandsbokning av Madonnas kommande album . Följer man länken är det omöjligt att köpa (i skrivande stund).

Senast redigerat 2005-10-18 11:34

Detta är något jag har reflekterat över också, inte samma värde i en iPod här som den har over
there så att säga!

Utan att ha testat och skriver frågan då jag kom på det i skrivandets stund! Det går inte att starta
ett USA konto på iTunes och handla från detta istället?

Ursprungligen av Buchwald:

Detta är något jag har reflekterat över också, inte samma värde i en iPod här som den har over
there så att säga!

Utan att ha testat och skriver frågan då jag kom på det i skrivandets stund! Det går inte att starta
ett USA konto på iTunes och handla från detta istället?

Skaffa ett amerikanskt kreditkort så tror jag att det funkar.

(Jag menar alltså ett som är utställt på en amerika-boende, förstås.)

Ursprungligen av Svante S:

Skaffa ett amerikanskt kreditkort så tror jag att det funkar.

(Jag menar alltså ett som är utställt på en amerika-boende, förstås.)

Mycket smidigare är att köpa "iTunes certificates" från eBay (till exempel), skapa ett nytt "amerikanskt" iTunes konto med en adress i USA (inget kredit-/betalkort krävs) och lös in kupongen - lätt som en plätt!

Okey, med andra ord så är svaret mer eller minder Nej, synd!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-18 13:37

www.jlist.com kan man köpa japanska presentkort vilket möjliggör att handla i den japanska iTMS. Kanske finns något liknande för USA:s store?

Kanske man kan använda PayPal för att lura systemet? Fast det är väl föga troligt.

Och är det någon som lyckats boka Madonnas nya än eller?

Hur kan de ha en fet puff på förstasidan till en produkt de inte lagt in ordentligt?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 00:21

Det har de ofta, brukar vara en massa länkar till musik som inte går att köpa. Och i nyhetsbrevet funkar inte hälften av länkarna.

Nu fick jag till slut köpa Madonna. Men Apple får skärpa sig - en redaktör som jobbar halvtid med t ex de nordiska iTMS kanske kunde vara en god idé...

Just det, en annan bra grej med att ha ett amerikanskt iTunes konto är att man kan då ladda ner "veckans singel" - gratis. Gratis är gott!

  • Oregistrerad
  • 2006-01-12 21:15

Hmm... betyder att jag kan köpa ett iTunes certificates på amerikanska ebay och ge det i present till min syrra som pluggar i USA??

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-01-12 23:50

Jag tycker några har missat själva poängen här. Jag vill inte skaffa något amerikansk fake konto eller hitta konsiga omvägar att skaffa musik. nu finns det iTMS sverige men just att det inte erbjuder samma grejor världen över ser jag som ett problem. det är nästan värre änn dessa region koder på DVD. Jag tror att om framtiden är mer så att man inte kan använda program/os fullt ut så kanske man sviker det om det blir tydligt att man inte får som over there.

1
Bevaka tråden