Jag var nog en aning otydlig... Jag ska förklara igen (för jag har inte fått det att funka - bränningen hänger sig...)
Ok så här är det.
10 klasser har gjort filmer och redigerat dem i iMovie, ca fem filmer/klass.
Samtliga klassers filmer är nu färdiga och ska samlas på en DVD.
På DVD´n vill jag samla varje klass filmer i en egen mapp och göra så att klassens filmer dels kan spelas upp i rad efter varandra dels göra så att man kan välja en film i taget.
Jag har då tänkt att man kanske kan lösa det hela genom att lägga in varje klass filmer efter varandra i ett nytt iMovieprojekt och markera varje ny film med kapitelmarkör. Sen importerar jag detta nya projekt i iDVD (Arkiv-impotera-video) och får automatiskt upp två valmöjligheter Spela upp film och Scenval. Scenval funkar då som ett sätt att välja resp film (även fast filmen efter den valda fortsätter då vald film är slut) och Spela upp film blir då ett sätt att visa alla klassens filmer i rad efter varandra.
Det funkar sen bra att på detta sätt importera samtliga tio klassers samlade filmer till tio olika mappar och allt funkar bra när jag förhandskollar osv. Allt funkade också bra när jag testade att bränna en DVD när jag bara hade importerat 2 samlade klasser, men nu... Nu funkar det inte att bränna. Datorn (G5) hänger sig när den "skriver "lead-in"" eller när den "multiplexerar".
Jag blir inte alls förvånad om nån svarar att man inte alls kan göra så som jag gjort (alltså importera video och då välja iMovieprojektet (blir .mov fil)), men jag tyckte det verkade så enkelt och det funkade som sagt vid testbränningen...
Finns det nån bra lösning på det här (eller har jag gett mig in på något som aldrig borde ha påbörjats)?
Borde jag istället importera varje film för sig (quicktime-högsta kvalitet) och göra en extra quicktime av iMovie projektet där samtliga filmer är lagda efter varandra så att den blir "Visa alla filmerna efter varandra"-alternativet? Problemet med detta är att iDVD-projektet då blir mycket större, vilket kanske påverkar kvaliteten när det komprimeras o bränns på DVD´n? Kan man fixa en sån funktion ändå i iDVD, alltså att filmerna i resp mapp både kan visas i rad efter varandra eller väljas var och en för sig?
Återigen många frågor på en gång, men förhoppningsvis lite tydligare formulerat...