Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

40 iMovieprojekt till en DVD?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska just börja göra en DVD med hjälp av iDVD av 40 olika iMovie projekt.
Varje färdig film är sparade som quicktime ("högsta kvalitet").
De 40 projekten hör ihop i 10 grupper, så på DVD´n skulle jag vilja göra 10 olika mappar (inga problem) för att sedan i resp mapp kunna välja att visa mappens filmer i en följd efter varandra samt kunna välja att visa varje film för sig. Det är här min fråga kommer in:

Skulle man kunna lägga in alla filmer som tillhör vardera grupp (ca 5 filmer) i ett nytt iMovieprojekt, göra kapitelmarkörer och sedan exportera till iDVD? Jag vet att det går för ett projekt- men kan man få in samtliga 10 grupper till ett och samma iDVD-projekt? För man kan väl inte importera hela iMovie projektet till iDVD, filmerna får då ett .mov format och då kommer det väl inte att funka när DVD´n bränns?

Nån som hänger med? Förslag?

Mitt alternativ är att skapa en extra quicktimefil med varje grupps filmer efter varandra och skapa 2 egna mappar i iDVD som motsvarar "Visa film" och "Scenval" (dvs vardera film för sig), men... finns det nån enklare lösning?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-25 14:54

Jag måste säga att jag var tvungen att läsa ditt meddelande flera gånger. Det är kanske bara jag som inte fattar direkt, men jag tyckte det var svårt. Du vill alltså ha en DVD med 10 "storfilmer" som innehåller ca 5 småfilmer var. De 10 storfilmer har ca 5 kapitlar var. Eller?

Vill du ha kapitlar i en DVD film, måste (har jag fattat) du utgå från ett och bara ett iMovie projekt. I iDVD, de filmer du importerar (som inte har gått iMovie>iDVD vägen), kommer inte att ta med sig kapitel info även om du har gjort gjort dem i iMovie med kapitlar osv. iDVD kan importera .mov filmer men de måste ha rätt inställningar. iMovie projektet (själva filen) tvekar jag att du kommer att kunna importera i iDVD, men vem vet.

Måste du ha 40 filmer i en DVD?
Mitt förslag till en DVD: importera alla dina filmer till iMovie och gör 40 kapitlar, exportera till iDVD och redigera vidare.

Berätta gärna hur det går, om det går...

Ok, nu har jag lagt ned mina försök som jag förklarat här ovan... Istället har jag gjort som du föreslog;

[QUOTE="elsevero"]
Mitt förslag till en DVD: importera alla dina filmer till iMovie och gör 40 kapitlar, exportera till iDVD och redigera vidare.

Men det funkar inte att bränna pga:

Projektet överskrider den maximala längden för innehåll. Det går inte att bränna DVD:n.

Nu är då frågan, kan jag på något sätt få plats med alla fimer på en DVD (komprimera på något sätt) eller borde jag dela upp filmerna på två skivor?

Jag var nog en aning otydlig... Jag ska förklara igen (för jag har inte fått det att funka - bränningen hänger sig...)

Ok så här är det.
10 klasser har gjort filmer och redigerat dem i iMovie, ca fem filmer/klass.
Samtliga klassers filmer är nu färdiga och ska samlas på en DVD.
På DVD´n vill jag samla varje klass filmer i en egen mapp och göra så att klassens filmer dels kan spelas upp i rad efter varandra dels göra så att man kan välja en film i taget.

Jag har då tänkt att man kanske kan lösa det hela genom att lägga in varje klass filmer efter varandra i ett nytt iMovieprojekt och markera varje ny film med kapitelmarkör. Sen importerar jag detta nya projekt i iDVD (Arkiv-impotera-video) och får automatiskt upp två valmöjligheter Spela upp film och Scenval. Scenval funkar då som ett sätt att välja resp film (även fast filmen efter den valda fortsätter då vald film är slut) och Spela upp film blir då ett sätt att visa alla klassens filmer i rad efter varandra.
Det funkar sen bra att på detta sätt importera samtliga tio klassers samlade filmer till tio olika mappar och allt funkar bra när jag förhandskollar osv. Allt funkade också bra när jag testade att bränna en DVD när jag bara hade importerat 2 samlade klasser, men nu... Nu funkar det inte att bränna. Datorn (G5) hänger sig när den "skriver "lead-in"" eller när den "multiplexerar".

Jag blir inte alls förvånad om nån svarar att man inte alls kan göra så som jag gjort (alltså importera video och då välja iMovieprojektet (blir .mov fil)), men jag tyckte det verkade så enkelt och det funkade som sagt vid testbränningen...

Finns det nån bra lösning på det här (eller har jag gett mig in på något som aldrig borde ha påbörjats)?

Borde jag istället importera varje film för sig (quicktime-högsta kvalitet) och göra en extra quicktime av iMovie projektet där samtliga filmer är lagda efter varandra så att den blir "Visa alla filmerna efter varandra"-alternativet? Problemet med detta är att iDVD-projektet då blir mycket större, vilket kanske påverkar kvaliteten när det komprimeras o bränns på DVD´n? Kan man fixa en sån funktion ändå i iDVD, alltså att filmerna i resp mapp både kan visas i rad efter varandra eller väljas var och en för sig?

Återigen många frågor på en gång, men förhoppningsvis lite tydligare formulerat...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 13:29

Har du kunnat göra som du säger i iDVD och förhandskolla att allt är bra så borde det fungera fint.

När du säger att programmet låser sig, vad menar du? Generellt tips om iDVD är att man ska aldrig tvångsavsluta en bränning när man har väl startat den. "...a dock icon that says 'Application Not Responding' are not valid indicators that iDVD should be force quit. Let iDVD 4.x quit on you...not the other way around." (från http://www.kentidwell.com/idvd4/#faq_06). En annan viktig askpekt är att startskivan ska ha minst 15 gig lediga (helst mer).

Jag läste häromdagen att om man ska göra ett iDVD projekt som är längre än 60 min så ska man i förväg, under inställningar välja att man vill ha "Best quality" och inte "Best performance". "Best quality" betyder att kodningen börjar när man trycker på "bränn DVD". Med "Best performance" kodas projektet i bakgrunden när man jobbar med själva projektet. Det kan uppstå problem med bränningen om man inte har valt rätt. Kan det vara det? Samtidigt så tror jag att ska iDVD varna dig om du har valt fel. TIPS: Kolla länken, ganska bra sida om iDVD. Allt jag skrivit här kommer därifrån.

Vilken version av iDVD/iMovie har du? Är det första gången du bränner från iDVD (jag tänkte att det kanske är problem med iDVD och brännaren)?

Har du importerat från iDVD ett iMovie projekt (alltså själva projektfilen)? Det är praktiskt i så fall.

Senast redigerat 2005-10-26 13:46

Ja, det är pilen som låser sig - och den var låst under 14 timmar och då tänkte jag att det inte kunde vara ok så jag avbröt. Jag har valt "Best quality" eftersom projektet totalt blir runt 80 minuter. Det är inte första gången jag bränner och versionen av iDVD är 5.0.1 och iMovie 5.0.2.

Jag misstänker att problemet är importen av iMovieprojektet (jag vet inte om det är rätt att säga att jag importerat själva projektfilen - men jag har alltså i iDVD under "Arkiv" valt "importera" och sen "Video" och letat fram iMovie projektet där jag samlat färdiga filmer (quicktime-högsta kvalitet) efter varandra.)
Det kanske inte funkar att göra så helt enkelt, men - som sagt - det funkade när jag gjorde en provbränning. Ska kolla ditt länktips.

1
Bevaka tråden