Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes + extern HD + alias - hur gör man?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-27 14:27

Hej, går det att få till följande lösning?

Jag vet att liknande fall beskrivs finns i tidigare trådar och jag har försökt att förstå hur det översätts till det jag vill göra men lyckas inte tyvärr.

1. Vill lägga alla CD-skivor på en extren hårddisk som blir som ett "musikbibliotek" som sedan kan användas av hemmets två datorer.

2. Datorerna ska även kunna ha musik på sina resp. interna hårddiskar.

3. Vill att databasen i iTunes ska innehålla dels musiken i den interna hårddisken, dels musiken på den externa SAMT att databasen i dator 1 ska uppdateras om man tex. lag till en ny CD till den externa när den var inkopplad i dator 2.

4. Är inte viktigt, men kommer man kunna se vilka låter som är spelbara när den externa inte är inkopplad?

Har läst i andra trådar och tror att följande löser nummer 1 och 3:

Ursprungligen av SirN:

1) Kopierade mappen "iTunes" till en annan hårddisk.
2) Skapade ett alias (vanligt, alltså ingen symlink) av denna som döptes om till "iTunes" (alltså, bort med " alias" efteråt!) som fick ersätta den riktiga mappens plats i hemkatalogen/Musik.

Voila! Funkar utmärkt. Lade till några filer och flyttade tillbaka originalet, allt fanns kvar som det skulle.

Återigen, se till att skapa ett alias på alla datorer dit du tar HD:n.

Stämmer det? Hur gör jag rent konkret för att:
1. Skapa ett alias i resp. dator?
2. Lägga till skivor efter hand?

Gissar att min lösning kräver att iTunes pekar på två mappar, dels den interna musikmappen, dels den externa. Är det ett problem? Skulle det gå att lösa genom att ha 2 iTunes i datorn, som pekar på varsin?

I andra trådar har jag läst att man ska välja bort "lägg till en kopia i iTunes automatiskt", gäller det i den ovan citerade lösningen också.

Sitter med en ny hårddisk och har just kopierat iTunes-mappen (Musik -> iTunes).

Mycket tacksam för alla svar och synpunkter.

• Medlem
  • 2005-10-27 16:48
Ursprungligen av cilla:

1. Vill lägga alla CD-skivor på en extren hårddisk som blir som ett "musikbibliotek" som sedan kan användas av hemmets två datorer.

Menar du att du vill kunna flytta den interna, eller att information ska finnas tillgänglig i bägge datorerna samtidigt (över nätverk)? Det går att ordna vilket som.

Ursprungligen av cilla:

2. Datorerna ska även kunna ha musik på sina resp. interna hårddiskar.

Genom att ställa in iTunes att INTE sköta biblioteket åt dig, så kan du ha filerna var du vill - både externt och internt. Men det kommer bara att fungera om datorerna har separata biblioteks-index.

Ursprungligen av cilla:

3. Vill att databasen i iTunes ska innehålla dels musiken i den interna hårddisken, dels musiken på den externa SAMT att databasen i dator 1 ska uppdateras om man tex. lag till en ny CD till den externa när den var inkopplad i dator 2.

Det blir värre. iTunes kan bara ha en biblioteks-fil; antingen är den exakt samma för bägge datorerna (vilket du kan lösa enligt mitt citat du klistrade in), eller helt separata varpå uppdateringar inte kommer med automatiskt.

Ursprungligen av cilla:

4. Är inte viktigt, men kommer man kunna se vilka låter som är spelbara när den externa inte är inkopplad?

De kommer att synas som spelbara, men ge felmeddelande om de inte finns.

Ursprungligen av cilla:

1. Skapa ett alias i resp. dator?
2. Lägga till skivor efter hand?

Finder-kommandot "Skapa alias", dra in källfilerna i iTunes.

Ursprungligen av cilla:

Gissar att min lösning kräver att iTunes pekar på två mappar, dels den interna musikmappen, dels den externa. Är det ett problem? Skulle det gå att lösa genom att ha 2 iTunes i datorn, som pekar på varsin?

Ja, det är där problemet ligger. Oavsett hur många iTunes du installerar kommer all utgå från en enskild biblioteks-fil. Såvitt jag vet kan du inte få exakt den lösningen du efterfrågar; antingen har du exakt samma på bägge, eller så har du olika men tappar den automatiska uppdateringen.

• Medlem
  • 2005-10-27 16:53

Har nu skapat ett alias till iTunes-mappen på hårddisken och det fungerar bra att spela ifrån. Har också färstått att det måste finnas en mapp i "musik" som heter iTunes. Har därför lagt två mappar "extern" och "intern" i Musik och sedan lagt den lokala iTunes-mappen och iTunes-aliasmappen i resp. Sedan växlar jag mellan att dra ut den "iTunes-mapp" som man vill spela ifrån för stunden (och lägger den direkt under Musik).

Är detta bästa lösningen eller kan man få iTunes att peka på två mappar samtidigt alt. något annat begåvat?

• Medlem
  • 2005-10-27 17:02

Tack för svar SirN.

Börjar så smått förstå hur det fungerar (i alla fall såpass att jag inser att två iTunes inte löser problemet).

Har jag rätt om jag tror att uppdateringen av hårddisk-musiken kommer fungera om man använder den lösning som jag beskrivit i mitt andra inlägg? Är långt ifrån stilig men om det löser uppdateringsbiten så kanske det duger ändå.

• Medlem
  • 2005-10-27 17:36

Har prövat med två datorer nu och uppdateringen verkar fungera.Nu återstår bara att fixa ungefär motsvarande lösning för iPhoto, men det får bli en annan dag....

Tack för hjälpen!

Cilla

1
Bevaka tråden