Hej, går det att få till följande lösning?
Jag vet att liknande fall beskrivs finns i tidigare trådar och jag har försökt att förstå hur det översätts till det jag vill göra men lyckas inte tyvärr.
1. Vill lägga alla CD-skivor på en extren hårddisk som blir som ett "musikbibliotek" som sedan kan användas av hemmets två datorer.
2. Datorerna ska även kunna ha musik på sina resp. interna hårddiskar.
3. Vill att databasen i iTunes ska innehålla dels musiken i den interna hårddisken, dels musiken på den externa SAMT att databasen i dator 1 ska uppdateras om man tex. lag till en ny CD till den externa när den var inkopplad i dator 2.
4. Är inte viktigt, men kommer man kunna se vilka låter som är spelbara när den externa inte är inkopplad?
Har läst i andra trådar och tror att följande löser nummer 1 och 3:
1) Kopierade mappen "iTunes" till en annan hårddisk.
2) Skapade ett alias (vanligt, alltså ingen symlink) av denna som döptes om till "iTunes" (alltså, bort med " alias" efteråt!) som fick ersätta den riktiga mappens plats i hemkatalogen/Musik.
Voila! Funkar utmärkt. Lade till några filer och flyttade tillbaka originalet, allt fanns kvar som det skulle.
Återigen, se till att skapa ett alias på alla datorer dit du tar HD:n.
Stämmer det? Hur gör jag rent konkret för att:
1. Skapa ett alias i resp. dator?
2. Lägga till skivor efter hand?
Gissar att min lösning kräver att iTunes pekar på två mappar, dels den interna musikmappen, dels den externa. Är det ett problem? Skulle det gå att lösa genom att ha 2 iTunes i datorn, som pekar på varsin?
I andra trådar har jag läst att man ska välja bort "lägg till en kopia i iTunes automatiskt", gäller det i den ovan citerade lösningen också.
Sitter med en ny hårddisk och har just kopierat iTunes-mappen (Musik -> iTunes).
Mycket tacksam för alla svar och synpunkter.