- ru4real?
- Medlem ●
- Stockholm
I morgon förväntas infon släppas...
Från Cyberphoto:
>Nikon släpper äntligen efterföljaren till D100, trotjänaren som försvann under våren 2005. Canon har fått härja ganska fritt sedan dess och har uppgraderat två gånger sedan D60 som var Nikon D100´s värsta konkurrent "på den tiden", dvs sommaren 2002<
Altså, det verkar inte som en uppföljare till D70'n, så 'vi andra' får hoppas på ett något billigare alternativ.
Altså, det verkar inte som en uppföljare till D70'n, så 'vi andra' får hoppas på ett något billigare alternativ.
Det var väl ingen som riktigt trodde det, eftersom både namnet och konstruktionen antydde en proffskamera (eller iaf semiproffs). Men för att vara en proffkamera var den grymt billig.
Det är ju ingen fullchippare, Nikon får se sig frånåkta av Canon, som vanligt.
Jag vet inte riktigt hur du grundar din kommentar?
Men att stoppa in massa roliga prylar i en plastlåda, gör ju inte automatiskt prylen till den bästa.
Visst Canon är stor, men Nikon är duktig att plocka ut det mesta ur delarna de använder.
Jag tycker det är intressant vad man skall fota med sin kamera, är det inomhus utan blixt eller nattbilder så ok med ditt inlägg.
Men säg att man har tillräckligt med ljus så använder de mindre sensorerna den skarpaste delen av optiken. Kolla vilken testkurva du vill.... All optik tappar mot kanterna. Ok Fotar du ett nylle med full bländaröppning, så vill du säkert ha det luddigt i kanterna.
Så du filuren där ute.... Ingen kedja är starkare än den svagaste länken!
Men de är ju klart att ska man sitta och snacka i baren så visst, brudarna blir ju mer impade av 16cm än 12cm. Eller var det Megapixlar!
Jag vet inte riktigt hur du grundar din kommentar?
Men att stoppa in massa roliga prylar i en plastlåda, gör ju inte automatiskt prylen till den bästa.
Visst Canon är stor, men Nikon är duktig att plocka ut det mesta ur delarna de använder.
Jag tycker det är intressant vad man skall fota med sin kamera, är det inomhus utan blixt eller nattbilder så ok med ditt inlägg.
Men säg att man har tillräckligt med ljus så använder de mindre sensorerna den skarpaste delen av optiken. Kolla vilken testkurva du vill.... All optik tappar mot kanterna. Ok Fotar du ett nylle med full bländaröppning, så vill du säkert ha det luddigt i kanterna.
Så du filuren där ute.... Ingen kedja är starkare än den svagaste länken!
Men de är ju klart att ska man sitta och snacka i baren så visst, brudarna blir ju mer impade av 16cm än 12cm. Eller var det Megapixlar!
Jag grundar det på att Canon kört om Nikon gång på gång med bättre teknik. Canon säljer mer digicams än någon annan och får därför mer pengar över till utveckling.
Fast jag måste säga att den där nya Nikon-kåken verkar vara prisvärd.
Jag är ingen Canon-taliban, men jag har alldeles för många feta Canongluggar för att det ska vara intressant att byta.
Numera är det nog hugget som stucket om vilket märke som egentligen är bäst. Det pågår en ständig utveckling och det vi ser nu är bara början. Men en full-frame-kåk för 20 papp skulle inte vara fel. En pro EOS för film kostar hälften av vad en dito full-frame digital kåk kostar. I förlängningen borde det vara billigare att göra en digital kåk än en analog för film. Det är ju inte alls lika många rörliga delar.
Ser det inte lite oproffsigt ut med den där flippflopp-blixten på sökaren? Den där är användbar i stort sett bara när det är fråga om ren dokumentation...
Jo, den kunde ha hoppat över. Har man en fetare glugg på så skymmer den dessutom blixten.
Då kan man kanske börja titta efter en efterföljare till Canon 20D?
Menar du att du har en Canon 20D som du nu vill byta ut mot en Nikon D200? Jag förstår det inte? 20D kan ju knappast vara såååå dålig att du redan måste byta ut den mot en D200, som dessutom kommer från en helt annan tillverkare så att dina objektiv till Canonen går inte att använda.
Ser det inte lite oproffsigt ut med den där flippflopp-blixten på sökaren? Den där är användbar i stort sett bara när det är fråga om ren dokumentation...
Jag tycker det är bra med en inbyggd blixt. Det går ju inte ens att jämföra med kvalitén på en extern, men kan vara bättre än inget om man inte har med sig extern blixt. Sen kan väl den också användas för att trigga en slavblixt, eller?
Jag tycker det är bra med en inbyggd blixt. Det går ju inte ens att jämföra med kvalitén på en extern, men kan vara bättre än inget om man inte har med sig extern blixt. Sen kan väl den också användas för att trigga en slavblixt, eller?
Om man har en EF 24-70 2,8 på exempelvis en EOS 20D eller 350D så belyser den inbyggda blixten bara den övre halvan av bilden.
Vill man trigga andra externa blixtar så är en IR-sändare på kameran bäst.
Sen kan väl den också användas för att trigga en slavblixt, eller?
På Canons kameror går det inte att stänga av E-TTL (dvs. säga att en förblixt slås före huvudblixten för att beräkna exponeringen), vilket gör att man inte kan använda den inbyggda till att trigga studioblixtar.
Vet dock inte hur det är med Nikon, kan man stänga av förblixten?
På Canons kameror går det inte att stänga av E-TTL (dvs. säga att en förblixt slås före huvudblixten för att beräkna exponeringen), vilket gör att man inte kan använda den inbyggda till att trigga studioblixtar.
Vet dock inte hur det är med Nikon, kan man stänga av förblixten?
Med manuell exponering funkar det utmärkt på en 350D iaf.