Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag har tappat ALLA skrivare!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-10-26 02:22

När min ibok var ny var jag så imponerad över att den kände igen alla skrivare jag kopplade upp mig till och allt fungerade bara omedelbart … Lycka!

Nu skulle jag använda en skrivare som jag vet att jag har använt tidigare (för nåt år sen) men Skrivarinställning hittade märkligt nog ingen drivrutin. Installerade drivrutinerna från MacOS installations-CD - såg ut att gå bra, men noll resultat. Installerade då om 10.3.9 (anpassad installation 10.3.? med arkivering + combouppdatering) och då försvann även den enda skrivare jag haft på sista tiden! Därefter har jag försökt installera enbart skrivardrivrutinerna - uppackning och optimering ser ut som det ska men när installeraren säger att den är färdig finns ändå inga skrivare att lägga till.

Så nu har jag inga skrivare installerade och verkar inte kunna installera några heller. Det är så tröttsamt att leta gamla drivrutiner på nätet och det var så elegant att ha ett sånt urval i grundutförandet. AAARGH!!! Jag blir galen! Har jag missat nåt grundläggande? Vad ska jag göra med Previous Systems - jag verkar inte kunna använda nåt därifrån heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-26 08:03

Är nätverksinställningarna rätt och Apple Talk på?

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-10-26 10:13

Jag tror att nätverkställningarna är rätt, och Apple Talk var på första gångerna jag försökte installera drivrutinerna men inte vid de senare. Hur kan det påverka installation av drivrutiner?

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-10-26 13:51

Ytterligare info: Det verkar som att drivrutinerna installeras (åtminstone i HD>Bibliotek>Printers) men Skrivarinställning hittar dem inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-26 14:12

Är den med i nätverk? Eller har du flera skrivare anslutna via USB, Ethernet eller Airport?

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-10-26 22:31

Singelmaskin ansluten med Ethernet till Telias ADSL vid de första installationerna, via Airport vid de senare försöken. Bara en skrivare fysiskt i systemet: först direkt via USB till iboken, sen via Airport.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-11-01 13:15

Hittade en del av lösningen på Apple Discussions. Tydligen måste skrivaren vara påslagen OCH ansluten till datorn (så enkelt var det) för att Skrivarinställning ska hitta den. (Det är tydligen inte alla skrivare som fungerar med anslutning över airport.) På det sättet fick jag tillbaka den gamla skrivaren.

Mysteriet med Canons Smartbase MPC190, som enligt specifikationerna inte ska fungera med MacOS men har gjort det tidigare, är dock fortfarande olöst. Den vill/får inte vara med, varken direktansluten till ibok eller via Airport.

Tack för all hjälp! Ovärderligt med 99macs diskussionsforum.

Senast redigerat 2005-11-03 13:37
1
Bevaka tråden