Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hanterar man streaming med VLC

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har testat streaming från VLC men fattar inte riktigt hur det ska bli praktiskt hanterbart. Jag har lyckats starta streaming från en dator (server) och kan sedan titta på en annan dator (klient), men hittills verkar det inte som jag kan starta/stoppa eller lägga till subtitles från klienten, vilket gör det hela ohanterligt.

Finns det andra och smartare sätt som jag ännu inte upptäckt.

Har jag fattat rätt så vill du alltså pausa/spola/osv... från klienten? Alltså i princip fjärrstyra servern?

Det finns det flera sätt att göra. VLC innehåller flera servrar, telnet, web, osv... Med lite mekande kan du använda dem för det jag tror att du vill.

Men varför vill du streama? Förmodar att du vill se på film över en långsam uppkoppling utan att behöva kopiera över filmen före. Har faktiskt ingen aning om man kan streama subtitles men jag tycker att man borde kunna göra det...

Streama därför att det är meckligt att först kopiera över en fil via WLAN för att kunna titta på den. Streaming över WLAN har jag konstaterat att det fungerar utmärkt.

Annars uppfattade du min fråga helt rätt.

http://www.videolan.org/doc/streaming-howto/en/ch05.html handlar om bland annat video on demand via vlc. Jag är inte säker, men det kan vara det du letar efter.

Annars så kan du använda web-interfacet.

http://www.videolan.org/doc/play-howto/en/ch04.html#id295615

Kommer det upp en "kontrollruta" (play/pause/osv...) på datorn som du streamar ifrån när du spelar upp? I så fall så borde du kunna använda den via vnc eller liknande. Vad jag har lyckats hitta så finns det inget lätt sätt att få det som du vill ha det. Surt tycker jag, hade varit grymt smidigt!

En tanke bara...

Med tanke på att det finns ett web-interface, borde det inte gå att göra en vlc-fjärrkontroll som en widget? Jag vet att det redan finns en, men funkar den över nätverk för att styra en annan maskin? Jag har hört om att det finns något liknande till azureus.

  • Medlem
  • 2005-11-07 14:08

Montera disken över wlan och sedan använda klienten?

/hpe

Ursprungligen av pjerssan:

Julafton kom tidigt i år! Tack, den löser många problem!

Monterar man disken över wlanet så hackar filmen om bandbredden blir för liten. Streamar man istället så fortsätter filmen ändå (även om man missar nån frame här och där). Dessutom så kan man välja att streama i ett format som inte kräver lika mycket bandbredd.

Till råga på allt så är det lite nördigt/manligt...

1
Bevaka tråden