Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket videoredigeringsprogram ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-08 22:25

Ska nu ta steget från iMovie till något mer avancerat, men som är ganska lätt att förstå och lära sig.
Har kollat lite på Final Cut Express HD och tycker det verkar vara ett bra program.
Någon som har ett tips på vad jag kan välja och skulle även vilja höra vad ni tycker om programmet.
Kommer att redigera DV.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 10:00

sitter själv med final cut pro version 5..är ingen expert direkt men jag tycker det funkar jäkligt bra...ända nackdelen jag har funnit än så länge är att man måste rendera varje klipp man lägger till i timelinen.... utöver det så rekomenderar jag starkt apples egna final cut

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-11-09 15:25
Ursprungligen av sebbe84:

...ända nackdelen jag har funnit än så länge är att man måste rendera varje klipp man lägger till i timelinen....

Då gör du något riktigt fel. Du ska bara behöva rendera när du använder filter, övergångar eller/och ändrar i klippet (inte in och ut punkter).
Om jag vore du skulle jag kolla så att min timeline har samma settings som mina video klipp.

Nåja, tillbaka till kärnfrågan. Jag sitter också på FCP, fast 4.5. Det har funkar bra för mig, men det beror också på vad du ska ha det till. Ska du bara göra hemma filmer med famlijen så räcker FCE, till nästan allt annat så gäller FCP för DV.

/Dodo

Ursprungligen av sebbe84:

sitter själv med final cut pro version 5..är ingen expert direkt men jag tycker det funkar jäkligt bra...ända nackdelen jag har funnit än så länge är att man måste rendera varje klipp man lägger till i timelinen.... utöver det så rekomenderar jag starkt apples egna final cut

Det behöver inte vara du,jag hade samma problem med en tidigare version av Final Cut Express, Allting skulle renderas "hela tiden". Flyttade jag ett klipp 5 sekunder så skulle det renderas om. Det försvann i och med att jag skaffade en ny version. (Brydde mig aldrig om att reklamera)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 20:05
Ursprungligen av sebbe84:

...ända nackdelen jag har funnit än så länge är att man måste rendera varje klipp man lägger till i timelinen....

Ursprungligen av Svante S:

Det behöver inte vara du,jag hade samma problem med en tidigare version av Final Cut Express, Allting skulle renderas "hela tiden". Flyttade jag ett klipp 5 sekunder så skulle det renderas om. Det försvann i och med att jag skaffade en ny version. (Brydde mig aldrig om att reklamera)

Hmm... Jag håller nog med Dodo, behöver man rendera varje gång man flyttar ett DV-klipp i timelinen så är det en fråga om felaktiga inställningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-13 23:52

Final Cut Express eller Final Cut Pro funkar ypperligt för redigering. Jag är grymt nöjd med vår G5:a setup med Tiger och FCP5 faktiskt. Hör kört den sen i onsdags säkert 6-12h per dag utan en krash.

FCE tror jag räcker för dig om du sitter hemma och ska jobba. Visst är Final Cut Pro lite bättre, men många av dess utökade funktioner riktar sig helt åt proffs. Dessa inkluderar bredare format stöd, bättre loggning och återloggning av material osv.

Om du pluggar kan jag rekommendera att titta in på Apples Mecenat-butik. Final Cut Studio får man då för en "spottstyver" i sammanhanget (5000 kr c:a).

Vad gäller rendering av klipp i timelinen så har ni haft en felinställning i programmet. Jag har kört alla versionen av FCP sen det fick PAL-support för DV (1.25 tror jag) och aldrig har jag behövt göra det, OM jag inte ställt in programmet fel. Bästa här är att gå in under "Final Cut Pro" menyn, välja "Easy Setup" och välja det man ska jobba med (DV-PAL, ex). Det som kan ske är att man valt en setup för DV-NTSC eller Uncompressed 8-bit eller HDV eller dyl och då kommer allt ditt DV-material behöva renderas, ja. Det är inte programmets fel dock

Helt korrekt. Jag satt i en hel dag och klippte innan jag upptäckte precis det. Man kände sig lite dum då man insåg det, men efter lite nyktert tänkande så är det bara att konstatera att man inte direkt är nått proffs. Lätt att göra sådana misstag då. Från början misstänkte jag att den G4:an jag hade då var anledningen till att jag var tvungen rendera hela tiden, men det hade inget med det att göra. En En G4:a klarar av DV-strömmar utan problem och ska inte behöva renderas.

Min gissning är att då du (Svante S) installerade den nya versionen så ställdes ju allt in på nytt och då valdes (automatiskt eller manuellt) korrekta inställningar. Oavsett om det handlar om PAL/NTSC eller upplösningsskillnader eller 8bits problemet.
Ganska enkelt löst om man e medveten om att inställningarna för specifika projekt kan ändras.

1
Bevaka tråden