Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

program för digitala presentationer

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-11-09 14:48

Hej!
Jag tenderar att börja vela när jag ska skapa digitala presentationer. Så också denna gång. Jag vet inte vilket program jag ska använda, och undrar hur ni gör.

Jag har använt PowerPoint naturligtvis och är ganska trött på det. Svårt få till typon i det tycker jag.
Jag har blivit tipsad att köra allt som pdf istället, men nu skulle jag vilja kunna få med små videoklipp och flashfiler eller liknande.

Är det någon som har ett klockrent tips, tro?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 16:00

Keynote!

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-09 16:15
Ursprungligen av ajaxx08:

Keynote!

Klockrent!

Om man kör Acrobat 6 kan man ha inbäddade filmer i pdf-en. Tyvärr bröts detta i o m ver 7 - en bugg som ännu inte rättats till i Acrobat 7.0.3. Annars gillar jag att köra både presentation och färdig trycksak från ett och samma InDesigndokument. Sparar mycket tid.

Keynote är bra men ganska begränsat vad gäller funktioner och finesser. Ex-vis kan man inte rita på fri hand. Folk brukar dock bli impade av bildövergångarna (en iBook är lite klen för vissa mer avancerade övningar). Kommer nog att bli riktigt bra i version 3 (är nu ver 2)

PowerPoint är i mitt tycke uselt att göra bildlayout i, men bra till text, enkel och snabb justering/friläggning av bilder och allmän kompatibilitet med windows. Olika skriftsystem funkar dessutom ganska bra mellan plattformarna nuförtiden. Dock finns en bugg i ppt som gör att hela filen kan försvinna spårlöst (poff!) trots att man sparar hela tiden. Man måste göra spara som med jämna mellanrum för att vara på den säkra sidan. Har hänt mig en gång och finns beskrivet både här på 99mac och på andra forum. En anledning till att jag gjorde en viktig presentation i Keynote nyligen trots att jag aldrig jobbat i det förut.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-11-09 16:36

Ålrajt, klockrent alltså. Då börjar undersökningsfasen nu. Tack ska ni ha! (Hoppas att det är enkelt att lära sig )

/freddan

Ursprungligen av freddan:

(Hoppas att det är enkelt att lära sig )

Enklare än ppt i alla fall. Men det är inte helt självklart hur man ändrar och tillverkar mallsidor. Man får dock en del tips i hjälpen. (tips: gör en bild 768x1024 i Photoshop, jobba i lager och med friläggningar/genomskinlighet efter behag, markera allt och kopieram klistra i Keynotes mallsida du vill ändra/lägga till)

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-11-09 17:45

Okej, tack för tipsen!
Kanske jag fortsätter med acrobat ett tag till då... Men jag vill ändå testa keynote nu när ni varit så glada i det!

Jag har provat Keynote, men ledsnade eftersom det inte finns några inbyggda ritverktyg. Jag behöver mycket illustrationer i mina presentationer och det kändes inte så smidigt. Keynote är elegant för att skriva text i färdiga mallar, men småpill med tekniska illustrationer känns långt borta.

Acrobat 7.0.5-uppdateringen fixar problemet med QuickTime 7 , så nu kan man använda InDesign igen - äntligen!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-11-09 20:18
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Acrobat 7.0.5-uppdateringen fixar problemet med QuickTime 7 , så nu kan man använda InDesign igen - äntligen!

Så man kan alltså montera in QuickTime-filer i InDesign CS och exportera till pdf? Eller kanske man lämnar utrymme och bäddar in det när man gör pdf:en från Acrobat 7.0.5?

Du kan antingen bädda in eller länka till en fil, du kan välja preview-bild, antingen från en fil, eller från valfri filmruta, du kan skapa knappar och lägga javascript och en mängd händelser - rätt grymt faktiskt

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du kan antingen bädda in eller länka till en fil, du kan välja preview-bild, antingen från en fil, eller från valfri filmruta, du kan skapa knappar och lägga javascript och en mängd händelser - rätt grymt faktiskt

Äntligen!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-11-09 20:59

Det låter grymt. Och grymt komplicerat. Jag får helt enkelt skriva upp ett par utvecklingsdagar i kalendern! Tack för hjälpen!

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-11-10 21:05

Director!

Ursprungligen av Fido:

Director!

Kul, vi har en komiker med på tråden

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-11-10 23:18

Jag blev faktiskt rekommenderad (hur nu det stavas) Director från annat håll också. Det finns inte för få program att lära sig!

1
Bevaka tråden