Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Genomskinlighet i Indesign till dagspress

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-14 11:57

Brukar ni använda "Genomskinlighet" i Indesign för produktion till dagspress eller kan det ställa till med problem?

Jag ska bara ha en genomskinlig platta över en bild med text på. Är det något särklit jag bör tänka på?

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-11-14 12:31
Ursprungligen av amun:

Brukar ni använda "Genomskinlighet" i Indesign för produktion till dagspress eller kan det ställa till med problem?

Jag ska bara ha en genomskinlig platta över en bild med text på. Är det något särklit jag bör tänka på?

Jag brukar se till att PDFn som jag exporterar ut och levererar är av version Acrobat 4.0 och att "Transperency Flattner" är inställd på "High Resolution". Då kan man säga att InDesign "plattar ihop" bilden och den innehåller ingen genomskinlighet. Funkar bra för mig när jag gör så i alla fall.

Ungefär som att slå ihop alla lager till ett i Photoshop. Typ.

Som Spooky säger: Genom att exportera ut till Acrobat 4 /PDF 1.3 /Printa till PostScript/ förenklas all genomskinlighet till vad som för ögat ser genomskinligt ut, men som i själva verket är platt som en pannkaka, utan spår av genomskinlighet.

Ursprungligen av amun:

Jag försöker alltid att lägga all text över skuggan, då skapas inte de "osynliga" strecken som bl a syns i Acrobat om man skapar en PDF.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-14 15:02

Stort tack grabbar för alla tips, nu känner jag mig trygg.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-11-14 15:51
Ursprungligen av jakoby:

Jag försöker alltid att lägga all text över skuggan, då skapas inte de "osynliga" strecken som bl a syns i Acrobat om man skapar en PDF.

Bra tips! Det ska jag prova nästa gång. Inte för att det varit några problem med detta, inte mer än att det är smått irriterande.

Att ha texten ovanför all transparens gör att du slipper råka ut för att den omvandlas till banor eller rent av rastreras beroende på inställningar. Ska du vara på den säkra sidan med dagspress så kan du ladda hem tidningsutgivarnas joboptions och köra en postscriptfil via distiller, men jag antar att de större dagstidningarna är tillräckligt moderna för att hantera exporterade pdfer. På länken nedan hittar du även deras icc-profil.

http://www.tu.se/article.do;jsessionid=1266291131995758937?category=798&parentid=57

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-15 10:36
Ursprungligen av Björn Öst:

... men jag antar att de större dagstidningarna är tillräckligt moderna för att hantera exporterade pdfer. På länken nedan hittar du även deras icc-profil.

http://www.tu.se/article.do;jsessionid=1266291131995758937?category=798&parentid=57

Du är rolig du
I dagsläget känns det som att de mindre landsortstidningarna är de som klara av det. De stora drakarna (läs DN och City) i Stockholm är helt hopplösa.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-16 16:21
Ursprungligen av Björn Öst:

jag antar att de större dagstidningarna är tillräckligt moderna för att hantera exporterade pdfer. På länken nedan hittar du även deras icc-profil.

[i][size="4"]Observera att TU:s exportinställning för PDF är felinställd i färghanteringen.[/i][/size]
Man har valt "fargpressen.icc" direkt och inte sett till att den exporterar "Dokument CMYK fargpressen.icc"

Om du har en annan färgintsällning i din InDesign än "fargpressen.icc" när du skapar ditt dokument kommer det att bli färgkonvertering och fyrgfärgs svart text när du exporterar. Se till att detta ändras i din inställning innan du använder den.

Janne Suhr

1
Bevaka tråden