Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gömma mappar

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-16 10:50

Efter att ha installerat Fink har jag en mapp som ligger och stöd.../sw...i den mappen ligger massor av saker som defentivt inte borde visas och jag gillar inte att ha mappar synliga som tillhör systemet /usr, /etc, /dev osv. Iaf...finns det något smidigt sätt att göra mappen osynlig? Hide Folders känner inte för att gömma mappen då det krävs root tillbehörigheter. Hur kommer det sig att alla andra system mappar tx.e är gömda?

Du skulle t.ex kunna göra en krypterad ( lösenordsskyddad ) imagefil där du gömmer det som ingen annan än du ska/bör få tillgång till. Görs med "Skiverktyg". Imagefilen bli iof synlig men ingen obehörig kan ju då titta på innehållet.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-16 11:27

Skulle gärna inte vilja flytta mappen...rätt stor risk att det påverkar systemet på något sätt.

Är trotts allt en mapp som igenkligen inte ska vara synlig...vart med om liknande någon annan gång när jag installerat något.
Inehåller lixom /bin, /var, /src, /lib, /include osv som underfiler och bland bin finns saker som apt-get, bzcat, bzip2, gzip, gunzip, zipinfo osv.

klistra in i manusredigeraren och kör, välj den mappen du vill dölja

tell application "System Events"
	set myFolder to (choose folder with invisibles)
	set visible of myFolder to (not visible of myFolder)
end tell
tell application "Finder"
	quit
	delay 2
	launch
end tell
Senast redigerat 2005-11-16 13:51
  • Medlem
  • Täby
  • 2006-11-10 13:48
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

tell application "System Events"
	set myFolder to (choose folder with invisibles)
	set visible of myFolder to (not visible of myFolder)
end tell
tell application "Finder"
	quit
	delay 2
	launch
end tell

Jag skulle också vilja dölja ett gäng mappar, blir så förbannad på program som lägger upp mappar under documents.. men vad heter manusredigeraren på engelska?

Det finns en fil direkt på rotnivån som heter ".hidden" där det anges vilka kataloger som ska vara dolda i Finder. Öppna den i valfri textredigerare och skriv in varje katalog, t.ex. "sw" på en egen rad och spara sedan. Fungerar (såvitt jag vet) bara på kataloger som är på rotnivå.

• Oregistrerad
  • 2006-11-12 17:52

Hur skall man hitta mappen efter den dolts?

Mvh Janne

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-16 16:44

Tackar, det funkade!

Naturligtvis

• Medlem
  • 2006-11-10 20:38

Naturligtvis

Funkar inget vidare på en MacBook Pro...

Senast redigerat 2006-11-10 22:25
Ursprungligen av Baron:

Har knappast med datormodell att göra. AppleScript är universal per definition

• Medlem
  • 2006-11-10 22:47
Ursprungligen av Baron:

Okej:
Funkar inget vidare på min MacBook Pro...

Baron: På vilket sätt fungerar det inte? Du får kläcka ur dig lite information om du vill ha hjälp.

• Medlem
  • 2006-11-11 11:11

Det var inet så att jag ville ha hjälp. Jag ville bara klämma åt Richard personligen med ett ickefungerande skript.

Skämt åsido så får jag badboll i mahusredigeraren när jag kör skriptet därifrån. Hur många gånger sonm helst.

Två förslag:
1. Att du inte har rättighter nog att ändra synlighet på den mapp du pekar på (du skriver inte om du kommer så långt).
2. Att scriptet fortfarande håller på och kompileras när du klickat på kör kan betyda att det blivit något fel vid kopiera, klistra in i Manusredigeraren eller att koden är oren på något vis. Kanske har med vald teckenuppsättning att göra i din webbläsare? Prova att gå via Textredigeraren?

Nåväl - hos mig funkar det perfekt, Mac OS X 10.4.8

• Medlem
  • 2006-11-11 11:41

Det går på min InteliMac. På MBP:n dyker badbollen upp nära jag kompilerar eller försöker köra skriptet. Och där har jag högre behörighet som default än på iMac.

Nåja, det fungerar (förstås, eftersomn det är Richard som ligger bakom).

• Medlem
  • 2006-11-12 18:00

Den syns när du kör skriptet.

• Oregistrerad
  • 2006-11-12 18:18
Ursprungligen av Baron:

Den syns när du kör skriptet.

Ok funkar bra - tack

Det går också att använda SetFile som finns i /Developer/Tools.

Lite Terminalknackande.

Kommandot blir:

$ /Developer/Tools/SetFile -a "V" [fil]

Starta om Finder.

Senast redigerat 2006-11-12 22:19
1
Bevaka tråden