Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga till många folder actions

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis skapat en fin Folder Action, men hur kan man lägga till dem utan att behöva klicka på ett hundratal mappar? Finns det någon metadata på mapparna, isåfall var lagras det?

Jag hade hoppats slippa använda musen nu när Mac Os blivit Unix.

Viva Öppen källkod! På Linux kan man ganska enkelt få information om hur saker fungerar, det är tydligen svårare på OS X.

Har du provat google?

Du kan göra ett AppleScript som lägger till folder actions för angivna mappar. Tänk dig dock för både en och två gånger, för Folder Actions är inte en överdrivet stabil mekanism och du behöver väldigt mycket error trapping för att få det pålitligt.

Kan du uppnå samma sak med en annan teknik så kan det vara att föredra.

Jag har provat Google och hittade ingenting. Men om någon har ett tips på en smart Google fråga som ger relevanta träffar på mitt problem så tar jag givetvis emot det.

Tack för tipset. Min folder action är redan färdig, det mesta är Python så det känns iallafall stabilt. Jag får väl lära mig AppleScript för att få dit det på mapparna, eller så kan det blir ett plus-jobb.

Folder Actions sköts av System Events, och dess ordlista innehåller "Folder Actions Suite" där ett av kommandona är:

attach action to: Attach an action to a folder
attach action to folder -- The folder to which the action is to be attached.
using Unicode text -- a file containing the script to attach
Result: folder action

Bara att loopa igenom de mappar du vill ha ditt manus på.

Kanon! tack!

1
Bevaka tråden