Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PROGRAM som sorterar foton efter datum från exif-informationen?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en massa foton från min resa i sydostasien, vill nu har dem sorterat efter datum då de togs med hjälp av exif-informationen i bilderna.

Använder helst en lösning för mac, men ifall det behövs med windows också.

Varför jag inte kan gå på numren på bilderna är pga att vissa namn har en underline (_) innan resten av namnet som kameran döper fotot.

Har fotat med en Nikon D70.

Daniel

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-26 15:11

Det går med iView Media Pro.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-26 15:54

Som Konrad säger, iView kan sortera efter capture date bland annat.

Underscore eller inte vad gäller filnamnet har att göra med vilken RGB-rymd du väljer i kameran. Ifall du undrar.

Tackar för tipsen.

Daniel

Om du vill ha en för Windows så kickar Photoshop Elements rumpa - bästa fotokatalogprogrammet jag någonsin sett - det enda program jag saknar på Macen

Programmet Exif Renamer är enkelt, gratis och fantastiskt. Med det kan du döpa om bilderna efter t ex ÅÅMMDD_HHMM.jpg automatiskt efter EXIF-infon sen är det ju t ex lätt att sortera i Finder efter titel eller vad du nu är ute efter.

Laddas ner här:
http://www.qdev.de/?location=mac/exifrenamer

Kan sedan sorteras i iPhoto efter titel. Annars borde det väl gå att sortera i iPhoto efter foto-datum tror jag...

RR: antar att du menar Adobe Photoshop Album, inte Elements. Eller?

Ursprungligen av zkirtap:

Programmet Exif Renamer är enkelt, gratis och fantastiskt. Med det kan du döpa om bilderna efter t ex ÅÅMMDD_HHMM.jpg automatiskt efter EXIF-infon sen är det ju t ex lätt att sortera i Finder efter titel eller vad du nu är ute efter.

Laddas ner här:
http://www.qdev.de/?location=mac/exifrenamer

Perfekt program!
Tackar

daniel

1
Bevaka tråden