Ahh sweet, tackar, jo jag funderade om det var som i premiere, där funkar ju bara avi bra.. så hade en kluring om att det var codecsen som jävlades.
Precis….AVI i Final Cut är väl ungefär som MOV i Premier, kan jag tänka mig.
Ahh ska se om jag kan få tag i en upgrade billigt till motion 2 då..
Men du har köpt FCP5 och inte skaffat studio-bundeln eller? Motion 2 ingår nämligen där…
stockfotaget är i mov.. sen vilket codec de kör vettefan, på pc finns ju program som kollar vilket codec.. finns sånt till mac?
Du kan se det lättast genom att öppna klippet i QuickTime Player och välja "Show Movie Info" eller "Show Movie Properies". Det är inte ovanligt att man leverar stockfootage från nätet i Sorensson 3 format för "visning" eller JPEG för nerladdning.
Du en till fråga Erik, har du koll på Shake 4, satt och försökte komma underfunn med den nya funktionen som skall göra att man kan göra super-slow-motion…
Ja, denna funktion i Shake är GRYM om den används på rätt sätt på rätt material. Den ligger i en helt annan klass än vad FCP kan leverera. Dock kan den inte trolla… Vissa klipp kommer aldrig se bra ut i slowmotion om effekten läggs på i post - filmad eld är ett bra exempel på det.
I FCP funkar ju detta faktiskt riktigt bra jämfört med Premier, men är intresserad av att göra det ändå mer slow.. Sen måste jag fråga.. är det standard att man måste rendera när man ändrar speed på klipp?
FCP har en okej slowmotion funktion som även kan styras över tid och inte måste vara fast. Dock är ex. After Effects bättre på det.
Speed-ändringar får du med rätt hårdvara i realtid, dock inte full kvalité. På din burk vet jag inte riktigt vad som gäller…