Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Realtime playback i FCP5 på PowerBook

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Huum alltså är det jag och mina inställningar eller är det nå annat för när jag kör FCP5 tycker jag att det går assegt, transitions osv går ju inte i real-time.. samma med tex lägga en text över en film (kör tyvärr mina filer i AVI-format cappat i Adobe Premiere Pro 1.5, men det ska väl kvitta) Tex säg att man vill ha en oppacity som man keyar lite fint på en titel, då måste jag rendera för att kunna se det? Samma med vissa klipp ut stockfootage, har lite produkter från artbeats som den måste rendera så fort jag flyttar klippen på timelinen.. är det jag som velar eller är det FCP?
Tycker motion är lite halvsegt också, men annars ett finfint program (1.0.1)

Sitter på powerbooken 17" 1.5gb ram (DDR2), skulle man behöva 2gb för att det ska funka eller är det skitsamma?

Tack för svar

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-10 01:42

Då ska vi försöka reda ut detta en fredags natt…

- Du ska helt klart undvika filer i AVI-kontainers
- Final Cut har ett ganska öppet format-stöd, men kräver (tror jag) att det sitter i en .mov (.avi KANSKE funkar hjälpligt - det verkar som det för dig)
- Du ska inte behöva rendera enklare opacitet förändringar som du gör, även på din maskin.

Sen lite frågor:

- Din stockfootage, vad får du den i för format (codec)?
- Din footage tagen från Premier Pro, vad är din i för format (codec)?

Att du behöver rendera ett klipp när det flyttas beror på att du använder en codec annan än den du har i din timeline. Kör du ex. en obskyr AVI eller MPEG1:a så kommer du alltid behöver rendera det. FCP kräver, mer eller mindre, idag att du jobbar med "editing codec" och inte "delivery codecs". MPEG4, h.264, MPEG1 osv är inte lämpade för redigering.

Förslag: Kör vanlig DV i en QuickTime .mov container från din PowerBook så kommer det funka fint

Motion
Vad gäller Motion så ställer det ganska höga krav på både CPU och grafikkort för att rulla. Motion 2 är betydligt mkt snabbare än 1:an som du kör.

RAM
1.5GB RAM räcker bra. Jag tvivlar på att du skulle märka någon jätteboost om du gick till 2GB

Förtydligade ämnet

Senast redigerat 2005-12-10 02:34

Ahh sweet, tackar, jo jag funderade om det var som i premiere, där funkar ju bara avi bra.. så hade en kluring om att det var codecsen som jävlades.

Ahh ska se om jag kan få tag i en upgrade billigt till motion 2 då..
Jag testa starta om datorn också, då gick motion betydligt bättre... men stockfotaget är i mov.. sen vilket codec de kör vettefan, på pc finns ju program som kollar vilket codec.. finns sånt till mac?

Tack för hjälpen

Du en till fråga Erik, har du koll på Shake 4, satt och försökte komma underfunn med den nya funktionen som skall göra att man kan göra super-slow-motion, typ sänka till 1% av hastigehten i princip osså bygger den upp nya bilder till mellanrummen? Men fick det inte att funka nå bra, blev mest hackit.. å då körde jag inte så mkt (vet dock inte hur mkt eftersom det är gradbaserat efter skala)

I FCP funkar ju detta faktiskt riktigt bra jämfört med Premier, men är intresserad av att göra det ändå mer slow.. Sen måste jag fråga.. är det standard att man måste rendera när man ändrar speed på klipp?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-11 00:14

Ahh sweet, tackar, jo jag funderade om det var som i premiere, där funkar ju bara avi bra.. så hade en kluring om att det var codecsen som jävlades.
Precis….AVI i Final Cut är väl ungefär som MOV i Premier, kan jag tänka mig.

Ahh ska se om jag kan få tag i en upgrade billigt till motion 2 då..
Men du har köpt FCP5 och inte skaffat studio-bundeln eller? Motion 2 ingår nämligen där…

stockfotaget är i mov.. sen vilket codec de kör vettefan, på pc finns ju program som kollar vilket codec.. finns sånt till mac?
Du kan se det lättast genom att öppna klippet i QuickTime Player och välja "Show Movie Info" eller "Show Movie Properies". Det är inte ovanligt att man leverar stockfootage från nätet i Sorensson 3 format för "visning" eller JPEG för nerladdning.

Du en till fråga Erik, har du koll på Shake 4, satt och försökte komma underfunn med den nya funktionen som skall göra att man kan göra super-slow-motion…
Ja, denna funktion i Shake är GRYM om den används på rätt sätt på rätt material. Den ligger i en helt annan klass än vad FCP kan leverera. Dock kan den inte trolla… Vissa klipp kommer aldrig se bra ut i slowmotion om effekten läggs på i post - filmad eld är ett bra exempel på det.

I FCP funkar ju detta faktiskt riktigt bra jämfört med Premier, men är intresserad av att göra det ändå mer slow.. Sen måste jag fråga.. är det standard att man måste rendera när man ändrar speed på klipp?
FCP har en okej slowmotion funktion som även kan styras över tid och inte måste vara fast. Dock är ex. After Effects bättre på det.

Speed-ändringar får du med rätt hårdvara i realtid, dock inte full kvalité. På din burk vet jag inte riktigt vad som gäller…

Ahh där fick jag svar på mina frågor.

Tackar

1
Bevaka tråden