Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ID CS: "Slut på minne"? (vid PDF-export)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-12 18:30

Någon som vet varför detta felmeddelande dyker upp vid PDF-export i InDesign CS? (Har testat på flertalet maskiner under Mac OS X 10.4.3 - alla G5:or med ca 2 GB i interminne. Inga andra program igång och maskinerna omstartade precis innan.)

Händer vid de flesta större dokument vi använder...

Mycket irriterande felmeddelande när man vet att det knappast kan bero på minnet!

Det är ett felmeddelande som kan dyka upp när programmet hamnar i något slags oändlig loop, t.ex. vid skadade typsnitt, skadade grafikfiler (typiskt sett EPS) eller om man har någon mystisk sökväg till tempfiler etc.

Detta kan även ha att göra med om hårddiskutrymmet inte räcker till. InD skapar ju en temporär PS-fil som den sedan konverterar till pdf vad jag har förstått (rätta mig om jag har fel) är det då ett stort dokument så kan det kräva sitt utrymme.

Men eftersom detta är G5-burkar så antar jag att detta inte är fallet utan troligtvis som Richard skriver

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-12 22:52
Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Detta kan även ha att göra med om hårddiskutrymmet inte räcker till. InD skapar ju en temporär PS-fil som den sedan konverterar till pdf vad jag har förstått (rätta mig om jag har fel) är det då ett stort dokument så kan det kräva sitt utrymme.

Men eftersom detta är G5-burkar så antar jag att detta inte är fallet utan troligtvis som Richard skriver

Tyvärr har du lite fel, InDesign gör ingen PS-mellanfil. InDesign skriver PDF-formatet direkt.

Janne

Ja, diskutrymme kan också vara orsaken, men jag undrar om det är problemet här, snarare kan jag tänka mig att det är att stora dokument gör att InDesign inte kan skapa PDF:en i minnet utan måste skapa växlingsfiler och att det av någon orsak inte funkar, t.ex. otillräckliga rättigheter till sökvägarna etc.

Men jag vet inte exakt var InDesign gör det, även om det måste gå att se. Det finns ju ett skönt Unix-kommando som visar alla öppna filer, det borde gå att använda för att se vad som händer

Jag skulle också använda mig av tipsen i det här dokumentet:

http://www.adobe.com/support/techdocs/328251.html

• Oregistrerad
  • 2005-12-12 22:19

Tack för hjälpen!

Som vanligt (höll jag på att säga) så verkar det då vara typsittsproblem för Mac OS X eller EPS-filsproblem för InDesign... (Ang. ledigt diskutrymme så har vi hur mycket som helst så det är knappast problemet. Maskinerna är nämligen sprillans nya.)

Jag summerade snabbt vad som kan vara fel för vår del och ska dubbelkolla följande:

InDesign får INTE fråga efter några typsnitt som negligeras vid start av dokumentet.
InDesign måste ha gällande länkar till alla bilder.
Radera samtliga filer som heter "AdobeFnt.lst" på datorn och starta om den
Radera typsnittscache med specialprogram OnyX eller Cocktail.
Reparera skivbehörigheterna med Skivverktyg.

Egentligen är nog ovanstående under kontroll men vi ska förvissa oss om att det är OK.

Senast redigerat 2005-12-13 00:30
  • Oregistrerad
  • 2005-12-16 22:18
Ursprungligen av uptown:

Jag summerade snabbt vad som kan vara fel för vår del och ska dubbelkolla följande:

InDesign får INTE fråga efter några typsnitt som negligeras vid start av dokumentet.
InDesign måste ha gällande länkar till alla bilder.
Radera samtliga filer som heter "AdobeFnt.lst" på datorn och starta om den
Radera typsnittscache med specialprogram OnyX eller Cocktail.
Reparera skivbehörigheterna med Skivverktyg.

Egentligen är nog ovanstående under kontroll men vi ska förvissa oss om att det är OK.

Well, ovanstående hade inte det minsta med problemet att göra. Ingenting på Adobes supportsajt var för övrigt problemet! Faktum är att en del av förslagen på denna supportsajt gjorde det hela ännu sämre (exempelvis förslaget om att alla länkar MÅSTE vara giltiga - det var faktiskt när vi länkade på som problemet uppstod; precis tvärtom alltså)...

Troligtvis berodde problemet på att dokumenten ursprungligen var sparade i en äldre version.

Hursomhelst åtgärdade vi det hela med en annan "klassisk Rönnbäck-lösning": Exportera till Interchange format och därefter öppna den nya filen och spara om till nytt dokument. Problemet försvann och allt har nu funkar perfekt!

1
Bevaka tråden