Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med trådlöst nätverk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag hoppas kunna få hjälp med detta.
Jag ska sätta ihop ett trådlöst nätverk hemma. Dock så har jag inte riktigt fattat hur jag ska göra än. Den utrustning jag har är:

En Apple Airport Base (en äldre modell än den som finns på sidan)
http://www.apple.com/se/airportextreme/

Två st D-Link Wireless USB Adapter (även denna är en äldre modell än den på länken)
http://www.dlink.com/products/?pid=268

Ett bredbandsmodem

I nätverket vill jag koppla ihop och kunna surfa på två stationära PC datorer, en Powerbook Titanium G4 och min PSP. Den dator som ska agera värd dator för Internet anslutningen är en PC dator med Windows XP (sorry!).

Hur gör jag för att få detta att fungera? Är det någon utrustning som jag saknar??

Mvh,
Andreas

Senast redigerat 2005-12-09 15:53
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-12-09 17:54

Hej Andreas!
Jag gör följande gissningar om din utrustning och dina intentioner:

  • En stationär dator som kan anslutas med kabel (är i närheten av bredbandsanslutningen)

  • En stationär dator som ska anslutas trådlöst

  • En bärbar mac med inbyggt stöd för trådlöst nätverk som ska anslutas trådlöst

  • Ett bredbandsmodem med endast en nätverksport och som själv innehåller de nödvändiga sakerna för att ansluta till internet.

  • En Airport basstation med två nätverksportar :Extern (WAN) och Lokal (LAN)

  • Det är inte viktigt att all trafik går genom den stationära PC:n

Om jag gissat rätt rekommenderar jag att Airport-basstationen får vara spindeln i nätet. Placera den i närheten av modemet. Börja med att försöka få PowerBooken att ansluta till Airportbasen med hjälp av de inbyggda guiderna i OS X (Airport inställningsassistent). Koppla sedan Airportbasens WAN-port till bredbandsmodemet och kolla att du kan komma åt internet från din PowerBook. Utöka nätverket sedan genom att ansluta den ena stationära datorn med kabel till basens LAN-port. Plugga sedan in en Wireless USB Adapter i den sista datorn och mata in de grejer som du ställt in på basstationen. Resultatet blir att alla datorer kan nå internet oberoende av varandra och att den kabelanslutna datorn inte går trådlöst i onödan. En USB-plugg blir över i detta scenario.

Vill du att all trafik går genom PC:n ansluter du istället den till modemet (som jag gissar att du har idag) och låter basen vara utan kablar. Plugga USB-grejen i denna och anslut till basen trådlöst. Kör guiden "Dela min internetanslutning" i Windows för att dela med dig av internetanslutningen på trådbundna LAN:et till WLAN:et. Denna brygga fungerar nu bara när Windows är igång. Det finns ännu fler varianter att koppla ditt nätverk, till exempel kan du ansluta alla datorer trådlöst med Airport-basen som mittpunkt.

Hoppas jag inte krånglade till det alltför mycket. Återkom med hur det går med nätverksbyggandet.

M.v.h.,
MDF

..ja låt Airporten agera värd!!

att låta en dator agera värd är, ahum, inte bra - det är helt enkelt bara inte bra alls, speciellt inte om det är en dator du använder som arbetstation (dvs har en skärm och tangentbord..).. då måste du alltid ha den på + om den hänger sig går allas nät ner.. ajaj inte smidigt..

så jag håller med markdf, ha airporten som värd.
sen kör PC-datorerna med USB-grejerna, PSPn rakt in i LAN-porten på AirPorten, (inget är så viktigt som en bra uppkoppling som när man spelar, eller hur och laptopen trådlöst au naturell..

ciao

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-12-12 17:28

varför inte ha den stationära trådlöst kopplad? vad tjänar man på att koppla den med kabel? detta är inte direkt mitt starka område, så svaret kanske är självklart... ?

Kom på en sak till. Om man kopplar adsl-modemet med kabel till iMac, måste då airport vara aktiverat? jag kommer nämligen inte åt min iMac från Powerbooken om jag inte först aktiverar airport på iMacen.

Senast redigerat 2005-12-12 18:05
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-12-15 18:04

Jag rekommenderade Andreas BW att ansluta den ena stationära med kabel eftersom jag antog att den redan var kabelansluten och den andra trådlöst eftersom han inhandlat WiFi-pluggar och då gissningsvis inte kände för att dra kabel.

Fördelarna med kabelanslutning är:

  • Högre hastighet. Detta är kanske inte så viktigt om det är den enda kabelanslutna datorn och ens internetuppkoppling är långsammare än den faktiska WiFi-hastigheten.

  • Bättre säkerhet. I mitt hemmanätverk kan en besökande vän ansluta sin dator och få full tillgång till mitt LAN och min internetanslutning helt utan konfiguration om denna ansluter med kabel. I mitt trådlösa nätverk kan jag inte vara lika generös.

  • Lämnar kapacitet i etern åt de klienter som verkligen behöver trådlös anslutning

Nackdelarna är givetvis besvärlig kabeldragning, estetik och immobilitet. Men, ett snyggt draget (vägginternt kablage, infällda dosor, m.m.) väldimensionerat (kabelkat. 5 eller högre, välplacerad sammanstrålningspunkt) nätverk höjer i alla fall i mina ögon värdet på huset eller lägenheten väsentligt.

Din andra fråga vet jag inte nog om förutsättningarna för att besvara ordentligt. Nej, den stationära datorn ska normalt inte behöva ha airportfunktionen igång, trafiken från iMac:en ska gå via det fasta nätverket till din WiFi-basstation och sedan via luften till din PowerBook.

Tack för hjälpen alla! Nu är det trådlösa nätverket igång. Dock så väntar jag på att få WEP lösen så ska jag komma igång att surfa på min PSP också.

Åter igen, tack!

Mvh,
Andreas

1
Bevaka tråden