Jag rekommenderade Andreas BW att ansluta den ena stationära med kabel eftersom jag antog att den redan var kabelansluten och den andra trådlöst eftersom han inhandlat WiFi-pluggar och då gissningsvis inte kände för att dra kabel.
Fördelarna med kabelanslutning är:
Högre hastighet. Detta är kanske inte så viktigt om det är den enda kabelanslutna datorn och ens internetuppkoppling är långsammare än den faktiska WiFi-hastigheten.
Bättre säkerhet. I mitt hemmanätverk kan en besökande vän ansluta sin dator och få full tillgång till mitt LAN och min internetanslutning helt utan konfiguration om denna ansluter med kabel. I mitt trådlösa nätverk kan jag inte vara lika generös.
Lämnar kapacitet i etern åt de klienter som verkligen behöver trådlös anslutning
Nackdelarna är givetvis besvärlig kabeldragning, estetik och immobilitet. Men, ett snyggt draget (vägginternt kablage, infällda dosor, m.m.) väldimensionerat (kabelkat. 5 eller högre, välplacerad sammanstrålningspunkt) nätverk höjer i alla fall i mina ögon värdet på huset eller lägenheten väsentligt.
Din andra fråga vet jag inte nog om förutsättningarna för att besvara ordentligt. Nej, den stationära datorn ska normalt inte behöva ha airportfunktionen igång, trafiken från iMac:en ska gå via det fasta nätverket till din WiFi-basstation och sedan via luften till din PowerBook.