Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

eMac med konkav monitor!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, det låter tokigt men följande beskrivning får det kanske att bli begripligt. Startade eMacen och märker att något inte står rätt till ganska snabbt, hela finder buktar in mot mitten och toppmeny + dockan sträcker sig utanför skärmkanterna!!! Kommer därför bl a inte åt papperskorg, kontoikon etc. Öppnar jag ett fönster så är det helt förvrängt. Det är horisontellt i ovan och underkant men sidorna buktar in. Och vi pratar inte lite uten väldigt mycket. Har försökt korrigera detta med bildskärmsinställningar/geometri utan resultat.

Är det någon här som råkat ut för samma sak? Finns det något att göra eller är eMcaen dödsdömnd nu?

Jag har inga starka magnetiska prylar i närheten som skulle kunna orsaka detta, den fungerade ok igår under exakt samma förhållanden och detta är första gången någonsin detta fenomen uppträtt. Har försökt hitta liknande fall på nätet, men utan resultat.

Jag sätter nu mitt hopp till er som läser detta att nån av er vet vad det är min eMac drabbats av och hur man åtgärdar det.

Mvh / Roger

Testat att återställa PRAM? Tror det är att du ska hålle inne +alt+P+R när du börjat starta datorn, så att du hör att datorn startar om ett par gånger.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-12-20 15:19

Kollat inställningarna för uppdateringsfrekvens? Vet inte hur det fungerar i OSX (aldrig använt en Mac med CRT-skärm) men det kan göra skillnad.

Ska testa PRAM-zappning även om jag betvivlar att det är orsaken eller lösningen på problemet och k3vlar´s idé har jag redan kollat, utan positivt resultat.

Några mer förslag?

Funkar det inte får du kanske kontakta Apple.

  • Medlem
  • 2005-12-20 17:00

På "riktiga" CRT-skärmar finns det reglage för att ställa in sådant. Kolla om du har några skärminställningsknappar på själva apparaten. Jag vet inte om OSX kanske har nån inställning för eMac som bara synd på eMacar. Annars borde (tycker jag att) du ha fått med ett separat inställningsprogram för detta. Jag har suttit med Eizo-skärmar och rattat, så att problemet uppstår behöver inte betyda att det är en dålig skärm. Men om det inte går att justera så är det dåligt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-12-20 17:24

Låter som ett typiskt hårdvarufel på bildskärmsdelen av maskinen.

Ursprungligen av Gunnar B:

Låter som ett typiskt hårdvarufel på bildskärmsdelen av maskinen.

Visst verkar det vara ett hårdvarufel. Jag gjorde en skärmdump som jag öppnade på min jobbmaskin och där ser allt helt korrekt ut.

Finns det nåt hårdvarutestprogram som följer med Panther?

//Roger

Ps: det verkar bli en iMac G5 till mig själv i julklapp:)

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2005-12-21 11:41

Här kan du justera skärmen...

Innan du ger upp så hoppas jag du testat att justera skärmen i Systeminställningar där du har följande möjligheter:

Ursprungligen av Pommac:

Innan du ger upp så hoppas jag du testat att justera skärmen i Systeminställningar där du har följande möjligheter:

Som jag skrev inledningsvis har detta redan testats, tyvärr utan resultat. Men tack för tipset ändå.

//Roger

  • Oregistrerad
  • 2005-12-21 18:12

Jag hade ett liknande fel på min eMac för något år sedan. Skärmen krypte och stack iväg nedåt. Lämnade in den och fick en helt ny skärm i den. Som tur var hade jag fortfarande garanti på den då.

Jag har gett upp och istället inhandlat en iMac G5 20", jag säger bara, satan i gatan vilken skillnad!

Nu är det slut på fladdrig och oskarp skärm, för att inte tala om bullret från eMacen. Tänker nu försöka kränga eMacen som reservdelsdator, borde väl få några spänn för den då den är komplett med utökat minne(768 MB), plexifoten, alla originaltillbehör samt iLife ´04 och Panther i originalförpackningar. Har även lite extratillbehör som ex vis iMic att slänga med.

Nån som har en aning om vad man skulle kunna begära?!

/Roger

Ps: som väl framgått fanns det ingen garanti på eMacen

Priset är väl lite osäkert då skärmen inte är som den ska, vad är det för specifikationer?

1
Bevaka tråden