- HannesP
- Medlem ●
- Simrishamn
Nu vill jag ha en förklaring. Överallt omnämns BBEdit som "den tyngsta textredigeraren som finns", och den hypas allmänt här och där, men jag tycker att den är så VEDERVÄRDIGT DÅLIG!
Kan någon berätta för mig vad den har som gör det till ett sådant über-mega-mastodont-proffs-program?
Vad som gör det så bra är att det är extremt bra på att hantera olika stora mängder av olika typer av ren, oformaterad text. Det är viktigt för dem som sysslar mycket med olika typer av programspråk eller märkordsspråk. Beroende på användningsområde kan det utökas, anpassas och automatiseras för att ytterligare passa användaren.
Om du tycker det är dåligt så är det förmodligen för att du inte har de behoven, utan egentligen söker efter någon annan typ av program. Vad är det du vill göra, och vilka funktioner skulle du ha önskat dig?
Tyvärr kan jag inte ge dig någon förklaring, men jag undrar om du funnit någon annan som är bättre? Jag har själv inte funnit någon, fast jag har inte letat sådär speciellt mycket heller kanske...
På Mas OS 9-tiden körde jag Alpha, som jag tyckte var bättre i endel avseenden, än BBEdit, men sedan Mac OS X kör jag endast BBEdit.
På PC kör jag UltraEdit, det är den bästa jag fann efter jag gjort en liten koll för ett par år sedan. Tyvärr klår den inte varesig Alpha på OS 9 eller BBEdit på OS X...
//Mellberg
Nu vill jag ha en förklaring. Överallt omnämns BBEdit som "den tyngsta textredigeraren som finns", och den hypas allmänt här och där, men jag tycker att den är så VEDERVÄRDIGT DÅLIG!
Kan någon berätta för mig vad den har som gör det till ett sådant über-mega-mastodont-proffs-program?
Richard << På vilket sätt är det bra på att hantera stora mängder data? Vad kör det bättre en TextEdit t.ex. (eller något annat program som innehåller ett textfält utan teckenmängdsbegränsning).
Jag använder texteditorer till programmering och XML, och jag finner SEE vara den bästa, eller i alla fall den mest lättanvända men ändå kraftfulla editorn på Mac-plattformen.
Du säger att jag inte har behoven för funktionerna, faktum är att jag har _letat_ efter funktioner, men egentligen inte funnit någon.
Men som sagt, berätta gärna någon unik funktion man har användning för när man programmerar/editerar filer av olika slag!
mellberg << som jag precis sade, SEE är en väldigt bra textredigerare.
Det finns säkert många andra bra texteditorer. För mig så är det fantastiska stödet för olika textkodningar, syntaxfärgning för många språk, underbara sök- och ersättfunktioner och inte minst ett fantastiskt bra AppleScript-stöd, mycket värdefullt
Ett litet exempel från idag: För en dansk dagstidning har jag fått i uppdrag att göra flera hundra olika javascript för InDesign. Cirka 200 hundra av dem gör jag genom att via AppleScript gå in och hämta formatmallarnas namn från InDesign, och därefter i en loop byta ut några ord i scriptet till det aktuella mallnamnet, samt spara varje script med unika filnamn (samma som formatmallsnamnet). Scripten ska rulla på PC, och därför är det UTF-8-kodade JavaScript, men stödet för AppleScript gjorde det möjligt för mig att göra alla varianterna på några sekunder.
Jag tillhör de som blir irriterade när jag måste sitta med något annat en BBEdit och koda.
Vad är det du saknar? Färgmärkning, auto-indentering, bra sök&ersätt, bra "compare files", tja det mesta jag behöver finns antingen inbyggt eller som pluggar.
SirN << Det jag frågar efter är vad det har. Jag menar egentligen inte att det är ett uselt program, även om det lät så i mitt utbrott i första inlägget
Det jag undrar är helt enkelt vad det har som ger den 5/5 i alla test, och blir höjd till gudarna av allt och alla. För det du nämner är ju standard i alla texteditorer.
Richard: Det låter mer som en styrka hos applescript
Tror det går att producera med de flesta texteditorer, men jag är inte säker.
För att dra en slutsats, så tror jag att de som fortfarande kör BBEdit gör det för att de inte riktigt vågar prova något nytt BBEdit var säkert bra för OS8, men nu är det 8 år senare och saker har ändrats.
Det behöver inte röra er som svarat här, för alla har ju personlig smak.
Sedan handlar det väl också om vana, varför byta bort något som man kan och känner sig bekväm med? Fast tänk på det nästa gång ni klagar över windows-användare...
Jag begriper inte heller vad som är så bra med BBEdit, själv tycker jag det är en riktigt usel och framförallt rörig editor. Jag tror BBEdits goda rykte är ett arv från tiden då BBEdit var ensam om funktionalitet som (alla?) andra editorer nu också har, eller nåt sånt. Själv kör jag TextMate (www.macromates.com) och den är grym!
Tillägg: Kan det vara så att BBEdits styrka (AppleScript-support?) var viktigare innan Mac OS X, eftersom Mac OS X ju bygger på BSD Unix och därför känns Ruby-, Python- eller Perl-script som utmärkta alternativ? Det är väl mest gamla Mac-rävar som pysslar med AppleScript, typ?
Tillägg: Kan det vara så att BBEdits styrka (AppleScript-support?) var viktigare innan Mac OS X, eftersom Mac OS X ju bygger på BSD Unix och därför känns Ruby-, Python- eller Perl-script som utmärkta alternativ? Det är väl mest gamla Mac-rävar som pysslar med AppleScript, typ?
Nej, AppleScript har den unika förmågan att sända "AppleEvents" dvs Mac OS sätt för "inter application communication". Med AppleScript kan man styra ett eller flera PROGRAM att göra saker och utbyta data etc.
Ruby och Perl är utmärkta textprocessorer, men de kan inte sända AppleEvents och är därför värdelösa på "inter application communication". Python kan dock i viss utsträckning göra det så det skulle kunna vara ett alternativ, men för de flesta områden där man använder AppleScript skulle det ändå vara ett sämre val.
Jag gillar BBEdit, det har det mesta.
Det jag tycker är dåligt däremot är findern i den. Den är föråldrad. Går inte att ändra storlek på finderfönstret och upplägget är dåligt och onödigt klumpigt, det måste fräschas upp och göras smidigare.
Jag gillar verkligen BBEdit, men jag tillhör nog delvis de som tjogin syftar på, dvs från den tiden när det inte var samma utbut av editorer (redigerare?).
En sak som jag uppskattar i BBEdit är regexp-möjligheterna när man söker och ersätter, väldigt kraftfullt (om än lite klurigt). Även att söka och ersätta i en stor mängd filer (alla öppna fönster, alla filer i en mapp osv). Jag gillar FTP-integrationen med Fetch så jag kan öppna filer direkt på webbservern och redigera dom (jo, jag vet att det finns inbyggd FTP också). Men jag kan ju inte säga att jag utvärderat alla andra och sakligt hittat fel i de som gör att de faller platt mot BBEdit. Att programmen sen ser lite stenålder ut har jag inga problem med, det är ju trots allt en texteditor.
Jag saknar dock en del av sakerna som finns i nykomlingarna, som t.ex. att kuna "vika ihop" en funktion eller hur man ska förklara det (tror Smultron har det bland annat). Jag saknar autokomplettering (går att hacka ihop med hjälp av AppleScript har jag för mig, men är inte inbyggt).
En sak som jag uppskattar i BBEdit är regexp-möjligheterna när man söker och ersätter, väldigt kraftfullt (om än lite klurigt). Även att söka och ersätta i en stor mängd filer (alla öppna fönster, alla filer i en mapp osv).
Regexpsökning finns i de allra flesta, t.ex. SubEthaEdit och TextMate,
Jag gillar FTP-integrationen med Fetch så jag kan öppna filer direkt på webbservern och redigera dom (jo, jag vet att det finns inbyggd FTP också).
Det finns något särskilt protokoll eller vad det var som jag har glömt bort namnet på, men som låter dig göra det du säger med i princip vilken redigerare som helst, sålänge ftp-klienten stödjer det.
Jag saknar dock en del av sakerna som finns i nykomlingarna, som t.ex. att kuna "vika ihop" en funktion eller hur man ska förklara det (tror Smultron har det bland annat).
Det enda programmet jag har sett det i är TextMate. Och det är faktiskt en väldigt smart funktion.
Nej, nu ska jag sluta tjata på er
Trivs ni med BBEdit så råder det ingen tvekan om att det är den ni ska använda.
Men jag tror att ni själva skulle kunna vinna på att testa något nytt och kanske upptäcka helt nya features
Det enda programmet jag har sett det i är TextMate. Och det är faktiskt en väldigt smart funktion.
SlickEdit har också den funktionen, plus att man kan gömma kommentarer, enskilda if-satser och mycket mycket mera. Dock är den rätt så dyr och körs unde X11, men för professionell utveckling under Windows/Mac/Linux är det den bästa jag kör hittils.
Regexpsökning finns i de allra flesta, t.ex. SubEthaEdit och TextMate,
Jo, jag sa aldrig att det var unikt på något sätt. Däremot upplever jag det som mera kraftfullt eller iaf enklare att jobba med i BBEdit än i t.ex. TextMate. Även just detta med att t.ex. söka och ersätta i alla öppna fönster är något som jag inte hittar i TextMate (men novis som jag är i det programmet så kanske jag bara inte hittat alla detaljer). Eller att söka på alla filer som slutar på .php i en viss mapp på hårddisken.
Det finns något särskilt protokoll eller vad det var som jag har glömt bort namnet på, men som låter dig göra det du säger med i princip vilken redigerare som helst, sålänge ftp-klienten stödjer det.
Ah, ja det stämmer nog. Men som sagt, jag sa inte att det var unikt för BBEdit, bara att jag gillade det.
Jo, det var TextMate jag tänkte på, blandade ihop dom för ett ögonblick.
Annars så håller jag med om att man ska testa de andra programmen också. TextMate har ett gäng automatiska saker (slutparantes, flyttning av markören osv) när man skriver kod som är rätt smidigt och som BBEdit saknar. Och viktiga funktioner som re-open using encoding finns där också, men jag hittade aldrig hur man ser aktuell teckenkodning eller enkelt byter. TextMates "Snippets" är smidiga.
Adrian, BBedit har autokomplettering, med redigerbar ordlista
Adrian, BBedit har autokomplettering, med redigerbar ordlista
Jo, men det kräver väl att man makerar texten och trycker ett kommando? Och att texten finns i ordlistan? Jag vill ha något som fungerar mer som BBAutoComplete X. Eller som i TextMate där man bara påbörjar t.ex. ett variabelnamn och om den variabeln finns innan i dokumentet så autokompletteras den.
Nu har jag använt TextMate under dagen istället för BBEdit. Är förstås lättare att se brister än nya funktioner. Jag gillar ju som sagt de vikbara funktionerna. Men jag saknar "split window" (och jag såg att utvecklaren är medveten om att folk vill ha det) och en palett över öppna fönster. Uppenbarligen är det två saker jag utnyttjar ofta i BBEdit.
Vore intressant med en sammanställd lista på vad det finns för olika alternativ till BBEdit.
Jag använder BBEdit dagligen, men mest för att jag alltid har använt det, saknar inga funktioner och även har jag dåligt med tid att sätta mig in i något annat.
Provade också TextMate för en dag precis som Adrian och nu gav jag den en chans. Det är ju grym! Gillar speciellt projekten med flera filer och möjligheten att spara dessa. Helt perfekt för en massa php som jag nu råkade jobba med. Att sen kunna söka globalt ibland dessa och hoppa enkelt till träffarna var enkelt och snyggt gjort. BBEdit har likadant men det är snyggare/mer praktiskt i Textmate.
Har inte hunnit så mycket längre men detta program lär jag öppna lädret för. Även fast jag är en registrerad BBEdit användare.
En annan trevlig sak med BBEdit är att den har Automator actions, vilket ibland är väldigt trevlig att kunna slänga ihop för återkommande grejer