Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läser någon 99macs nyheter?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tycker Adrian gör ett bra jobb med nyheterna.

En sak som stör mig dock är att man kan kommentera nyheterna på första sidan. Varför kommer man inte till en sida inne i forumet istället där man kan diskutera nyheten.
Tycker antal inlägg i forumet har sjunkit rejält. (?) Martin kanske kan se hur det egentligen ligger till med antal skrivna inlägg sedan uppdateringen.

Keep up the good work

Tack för alla uppmuntrande ord. Jag kan hålla med om att lite artiklar, tips och tester vore ännu bättre. Som det är nu så finns det inte tid eller folk för det. Men idén med betalning för prestation har vi diskuterat förut, jag har för mig att det funnits tankar på det. Tills vidare är mitt uppdrag (jag får ju betalt som ni kanske vet) att leverera ett jämnt flöde av "lättare" nyheter, dvs inget grävande journalistiskt jobb, men att sålla i nyheterna som finns och plocka ut intressanta saker för en levande nyhetssida.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

En sak som stör mig dock är att man kan kommentera nyheterna på första sidan. Varför kommer man inte till en sida inne i forumet istället där man kan diskutera nyheten.

Tanken med kommentarerna är att folk enkelt ska kunna slänga iväg en kortare kommentar om något när de läst det, bara sådär spontant, lite lättsammare. Sen har vi forumet till för de verkliga diskussionerna, för att hjälpa varandra osv. Det var i alla fall så jag förstod Martins tanke bakom det. Jag har själv varit lite kluven till det, men det är värt att testa.

Sen finns det en teknisk aspekt på det: Vi kör två helt olika system, ett är ExpressionEngine för framsidan och vBulletin för forumet. Så det finns inget enkelt sätt att bara koppla ihop dessa så en nyhet automatiskt genererar en tråd (men det går ju förstås - det är bara en fråga om tid och resurser).

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Tycker antal inlägg i forumet har sjunkit rejält. (?) Martin kanske kan se hur det egentligen ligger till med antal skrivna inlägg sedan uppdateringen.

Jag har också upplevt det, men inte sett någon statistik. Men det har ju varit december med allt vad det innebär, kanske att det spelar in. Och om vi tappar i antalet inlägg behöver ju inte betyda att det blir sämre, det kan ju vara tvärtom om de "bra" inläggen är kvar. (Men skulle vi däremot se att vi får allt färre som överhuvudtaget besöker forumet är det ju värre.)

Nåt säger mig att den närmaste veckan kommer att generera en hel del inlägg, ju närmare vi kommer MSWF...

Ursprungligen av Adrian B:

Tanken med kommentarerna är att folk enkelt ska kunna slänga iväg en kortare kommentar om något när de läst det, bara sådär spontant, lite lättsammare. Sen har vi forumet till för de verkliga diskussionerna, för att hjälpa varandra osv. Det var i alla fall så jag förstod Martins tanke bakom det. Jag har själv varit lite kluven till det, men det är värt att testa.

Tanken är god, men som det verkar nu så genereras inga nya trådar om nyheterna i forumet. Det kommer att skrivas inlägg i forumet om nyheter när MSWF drar igång, men det är enda gången som jag ser att det fungerar som tänkt.
Man måste ju låta det gå ett tag innan man ser om det fungerar som tänkt, so time will tell.

Ursprungligen av Adrian B:

Sen finns det en teknisk aspekt på det: Vi kör två helt olika system, ett är ExpressionEngine för framsidan och vBulletin för forumet. Så det finns inget enkelt sätt att bara koppla ihop dessa så en nyhet automatiskt genererar en tråd (men det går ju förstås - det är bara en fråga om tid och resurser).

Givetvis vill man ha det automatiserat när det är många nyheter som publiceras men med ca 6 nyheter/dag så borde gå fort att skapa en tråd till varje, och att "kommentera" knappen skickar en vidare till inlägget i forumet. Som du sa allt handlar om tid och resurser. Om man efter 4 månader ser att nyheterna inte generar forum inlägg som tänkt så kan det ju vara värt att prova.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har också upplevt det, men inte sett någon statistik. Men det har ju varit december med allt vad det innebär, kanske att det spelar in. Och om vi tappar i antalet inlägg behöver ju inte betyda att det blir sämre, det kan ju vara tvärtom om de "bra" inläggen är kvar. (Men skulle vi däremot se att vi får allt färre som överhuvudtaget besöker forumet är det ju värre.)

Nåt säger mig att den närmaste veckan kommer att generera en hel del inlägg, ju närmare vi kommer MSWF...

Jag tycker att kvaliten på inläggen och antal inlägg som skrivs har sjunkit, men det är bara som jag känner nu. Hoppas att MSWF generera mycket trafik nu när 99mac är ett så stort forum och att fler inlägg skrivs av alla duktiga användare.

Hoppas 99mac får ett bra år och att Apple Sverige förstår vilken resurs och reklam 99mac är.

Jag har faktiskt börjat titta på den nu iaf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-03 11:00

Efter det att 99mac uppgraderades har nyhetsrapporteringen blivit tusen (1000) gånger bättre - även om de gmala nyheterna var bra så duggade det inte så tätt - antar att det beror på tidsbrist - efter ditt arbete nu så kan jag säga att jag läser det varje dag

/Tangen

Jag brukar titta till framsidan när jag ändå ska in i forumet o ibland hittar jag något som intresserar mig men för det mesta förlitar jag mig till utländska nyhetssiter.Jag har lagt upp en lista med nyhetssiter i en autotab folder i Safari så genom att klicka på den får jag upp en hel radda källor på ett bräde (MacNN, iPodNN, MacAddict, MacDailyNews, MacRumors, Thinksecret, AppleInsider, AppleInsider Backpage, Hardmac.com, Macsimum News, The Mac Observer, Everything Apple, Macintosh News, Wired News, AppleXnet, iPodOserver, Inside Mac Games, MacFeber, SpelFeber, PrylFeber samt MacScripter. net).

Har också en liknande lista för generella teckniska nyheter (Engadget, Tom's Hardware, Arstechnica, Slashdot, eWeek, Silicon, Digitimes, T3)

Senast redigerat 2006-01-04 15:25
Bevaka tråden