Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illustrator CS2: Hur vänder jag en PDF?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-04 22:29

Jag har ett problem med ett hundratal kartor i A3 pdf-format som är liggande men som när jag öppnar dom i Illustrator blir stående. Om jag markerar allt och roterar 90 grader och sedan markerar att ritytan skall vara liggande så blir allt förskjutet och fel.
Mina frågor är därför,

1) Varför öppnas dokumenten stående när de i acrobat och förhandsvisning ligger ner?
2) Vad kan jag göra för att illustrator öppnar dom liggande? Jag vill helst inte hålla på att rotera och fixa dels för att det tar väldigt lång tid att göra det samt att det ofta blir ngt fel.

Om någon vill hjälpa mig med detta problem så blir jag mycket tacksam!

/Kambei

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-04 23:18

Inte för att det går fortare, men vad händer om du i Acrobat väljer att spara om filen därifrån som eps?

Vi får hoppas på Rönnbäck.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-04 23:32

Montera in dem som bilder i ett QXP- eller ID-dokument och kör ut dem via Acrobat Distiller den vägen.
Jag har råkat ut för samma sak som du, hittade ingen annan lösning.
Frågade inte Rönnbäck heller i o f s.

Illustrator är ingen generell PDF-redigerare, hur gärna vi än vill ha det så. De enda PDF-filer som Illustrator kan tolka tillförlitligt är de som är gjorda från Illustrator och sparade med PDF-kompabilitet.

Efter den lilla obligatoriska reservationen så skulle jag rekommendera att du testar följande.

Öppna filen i Acrobat Professional, välj "objektslutredigeringsverktyget" eller vad det nu heter, högerklicka på sidan och välj redigera, så att Acrobat skickar sidan till Illustrator.

Om den då öppnas korrekt gör du dina redigeringar och sparar tillbaka i PDF-filen, eller till en ny PDF-fil.

Om inte det funkar så kan du göra såhär: Öppna filen i Illustrator, precis som du gjort, rita en rektangel, som exakt täcker dokumentet och innesluter ALLA tidigare objekt. Gruppera hela rasket, ange rotationspunkten till centrum och rotera. När det är klart delar du upp gruppen och tar bort din rektangel

1
Bevaka tråden