Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enormt med minne används, tycker jag iaf.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fattar bara inte helt enkelt hur så här mycket minne kan användas, både virtuellt och riktigt RAM.
Hur använder jag min dator?
1.Sätter i gång den på dagen eller efter middagen
2.Stänger av de programmen jag har använt klart
3.Reparerar ofta mina behörigheter
4.Sätter datorn i vila när jag inte tänker använda den under 30min+
5.Stänger av datorn under natten

Jag har ofta en ovana att bevara över 100 saker på skrivbordet, men det kan väl knappast påverka så mycket eller?
Brukar inte ha många fönster uppe heller för den delen, kanske 2 Browser, 2 Adium och 1 Finder.
Bild på aktivitetskontrollen, används det inte lite väl mycket minne?:
http://img315.imageshack.us/img315/124/bild277gy.jpg

EDIT: Och vad i helskotta är alla dessa SmallScanner för nåt? 14st som drar lika mycket VMem.

Kör du Norton Antivirus?

Om du gör det så sluta. Det behövs inte. Inte enligt mig i alla fall. Den processen är tydligen en del av Norton Antivirus.

Jag gjorde det innan, men jag har för mig att jag stängde av det för över ett år sedan.
Får kolla om jag hittar avinstalleraren.
Tack hittills

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-05 18:32

Problemet med Norton Antivirus är att det inte finns Avinstalleraren inbyggd.
Så det kan ligga kvar delar av Norton som stör system. Eller om Avinstalleraren finns så är det riktigt dåligt.
Man bör manuellt söka upp filerna och ta bort.
Jag har inte tid att beskriva (har familj hemma), men någon här kanske har snabbt svar.:)

Det är inte helt simpelt att avinstallera Norton. T ex lägger det till massa .kext (kernel extensions) i System/Library/Extensions

Här finns bra råd och länkar till bl a avinstalleraren:
http://service1.symantec.com/SUPPORT/num.nsf/docid/2005051716291611

och här ett till alternativ:
http://service1.symantec.com/SUPPORT/num.nsf/docid/2002110814042611

Jag verkligen älskar när ett antivirusprogram är lika krångligt som ett virus att avlägsna

Ursprungligen av Kristofer:

Jag verkligen älskar när ett antivirusprogram är lika krångligt som ett virus att avlägsna

Ja de här antivirus/ internet security-programmen är helt obscent komplexa och verkar installera sig på kärnnivå.

I slutet på förra året tokstrulade pappas pc som hade Norton Internet Security 2005 installerat. iTunes startade inte och Google Earth funkade inte heller. Jag stängde av varje spår av brandväggen, antivirusprogrammet osv men inget hjälpte. Det enda som hjälpte var att avinstallera hela Norton-paketet. Direkt efter funkade allt hur bra som helst igen!!

Okej, jag försökte med avinstalleraren som fanns på skivan, den avinstallerade och flabbade mig rätt i ansiktet med ett "UNKOWN_ERROR" som upprepades 10 gånger, ska testa länkarna nu, tack igen, måste få bort skiten..

Äntligen BORTA!!
10.000-Tack!!
men då kommer frågan, varför drar program som t ex Adium så himla mycket VM?
Det är ju ett enkelt program som ligger på 19MB, jag blir väldigt förvirrad över detta faktist.

Du ska nog inte bry dig så mycket om VM-siffrorna. De inkluderar saker som minne som bibliotek använder, och är delade mellan flera processer. Det är kolumnen "Verkligt minne" du är intresserad av. Samma med "Inaktivt"/"Ledigt" där nere, räcker att du kollar på "Resident"/"Aktivt", bara det som egentligen används.

Okej, tack
Nu fick jag både lära mig en sak om VM & så fick jag bort hemska Norton från min fina dator.

Jag är ingen expert på minneshanteringen i OS X, men ungefär så här har jag lärt mig att det fungerar: Du laddar in ett program eller något annat som för tillfället behövs i RAM-minnet. När du sedan inte längre behöver just den informationen i minnet, så låter OS X den ligga kvar ändå. Informationen tas bort först när något annat behöver ny plats i minnet, och då innebär det inte någon fördröjning att den plats som behövs redan är upptagen av något annat. Den kod som låg där innan flyttar snabbt och snällt på sig. Fördelen med att låta saker ligga kvar i RAM är att det redan finns där, om du exempelvis skulle starta ett program som du nyss avslutat. (Du kan testa ett litet experiment: Starta ett program som du inte har haft igång sedan du senast startade datorn, och kolla hur lång tid starten tar. Avsluta programmet, och starta det igen, så ser du att andra starten går mycket fortare.)

Det är alltså, precis som sagts ovan i tråden, ingen nackdel att Aktivitetskontroll visar på väldigt lite ledigt minne.

Angående alla ikoner du har på skrivbordet, så kan de enligt vad jag har läst påverka prestandan negativt. Varje ikon som visas på skrivbordet hanteras som ett litet fönster, och därför tar det en hel del plats i grafikminnet. Men om du inte störs av att datorn verkar långsam, så finns det ju ingen anledning att ta bort dem. Om den däremot känns lite seg, så kanske det kan vara värt att tillfälligt flytta allting på skrivbordet till en mapp, och se om det gör någon skillnad. (Jag har själv en mapp på skrivbordet som jag döpt till "Skrivbordsrensare" och med jämna mellanrum går jag igenom allt skräp som ligger på skrivbordet, och sorterar undan det. Allting som jag inte kan bestämma mig för vart det hör hemma egentligen, dumpar jag i den mappen.)

Om inte Macen blir seg så kan man se det på ett annat vis. Har man minne är det bra att det utnyttjas. Att stänga programmen till exempel är som tidigare sagts snarare negativt om man vill ha effektivitet. Det är en annan femma om något program läcker minne. Badbollar och seghet i övrigt är inte bra men mycket vm eller andra stora minnes-siffror måste inte betyda sämre prestanda. OS X är gjort för att utnyttja det som erbjuds. Det är helt enkelt en glupsk katt men som de flesta katter spinner den efter att ha fått ätit gott! Lite omsorg mår den gott av också men det verkar du redan sköta.

Historiskt sett är min uppfattning av OS X den att när den kom var den väldigt dåligt optimerad (10.0). Man har därefter lyft av grafiken till quarts och effektiviserat till vad den är idag. Det kostar att ligga på topp -sammanfattar min ide om OS X och även frågan om skillnaden mellan gamla system och nya. Win Vista verkar vara inne på samma linje med grafik som får vilken gammal terminal-text-inmatare som helst att skaka på huvudet. Moderna grejer och mycket minne blir ett krav helt enkelt om man vill ha allt prål och fart i övrigt!

1
Bevaka tråden