Jag är ingen expert på minneshanteringen i OS X, men ungefär så här har jag lärt mig att det fungerar: Du laddar in ett program eller något annat som för tillfället behövs i RAM-minnet. När du sedan inte längre behöver just den informationen i minnet, så låter OS X den ligga kvar ändå. Informationen tas bort först när något annat behöver ny plats i minnet, och då innebär det inte någon fördröjning att den plats som behövs redan är upptagen av något annat. Den kod som låg där innan flyttar snabbt och snällt på sig. Fördelen med att låta saker ligga kvar i RAM är att det redan finns där, om du exempelvis skulle starta ett program som du nyss avslutat. (Du kan testa ett litet experiment: Starta ett program som du inte har haft igång sedan du senast startade datorn, och kolla hur lång tid starten tar. Avsluta programmet, och starta det igen, så ser du att andra starten går mycket fortare.)
Det är alltså, precis som sagts ovan i tråden, ingen nackdel att Aktivitetskontroll visar på väldigt lite ledigt minne.
Angående alla ikoner du har på skrivbordet, så kan de enligt vad jag har läst påverka prestandan negativt. Varje ikon som visas på skrivbordet hanteras som ett litet fönster, och därför tar det en hel del plats i grafikminnet. Men om du inte störs av att datorn verkar långsam, så finns det ju ingen anledning att ta bort dem. Om den däremot känns lite seg, så kanske det kan vara värt att tillfälligt flytta allting på skrivbordet till en mapp, och se om det gör någon skillnad. (Jag har själv en mapp på skrivbordet som jag döpt till "Skrivbordsrensare" och med jämna mellanrum går jag igenom allt skräp som ligger på skrivbordet, och sorterar undan det. Allting som jag inte kan bestämma mig för vart det hör hemma egentligen, dumpar jag i den mappen.)