Det är tyvärr en känd bugg med live-CD:n av version 5.10 som gör att den inte bootar på bl a min gamla iMac G3. Iofs försökte den nog boota, men det slutade med en blank skärm, om jag minns rätt. Flera andra har haft samma problem. Har däremot lyckats boota utan problem med Kubuntu på min iMac G4, och jag vill minnas även Ubuntu på samma maskin, men är ej säker. Dessutom fungerar version 5.04 av live-CD:n fint på min G3, så den kan du prova. Om du vill testa Ubuntu 5.10 på din Mac får du använda hårdiskinstallationen istället. Den fungerar alldeles utmärkt, dvs förutsatt att du installerar Ubuntu på hårddisken. En nackdel med Ubuntu för Mac är f ö att det inte finns något viloläge för datorn. Det enda i den vägen som står till buds är "hibernate", dvs spara undan aktuell RAM på hårddisken och stänga av, för att sedan ladda in det från hårddisken vid uppstart, vilket är en nästan lika seg procedur som att boota från scratch, och Ubuntu tar evigheter att boota jämfört med OS X. Har dessutom ett visst minne av att hibernate-funktionen endast fanns i den version som jag installerade på en bärbar x86. Det finns heller inga flash-plugin för webläsare till Ubuntu PPC.
Kan även upplysa om att senaste versionen av Yellow Dog Linux, som är ett Linux speciellt för PPC, precis har kommit. Jag har aldrig provat Yellow Dog, men det kanske är något för dig.