Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux ubuntu-5.10-live-powerpc på en G3 PB266

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur får jag min G3 PB266 att starta från cd:n med Linux?
Har prövat med att hålla ner "C" men det funkar inte, vill inte boota från CD:n.
Vad gör jag för fel?
Tacksam för svar.

Det är tyvärr en känd bugg med live-CD:n av version 5.10 som gör att den inte bootar på bl a min gamla iMac G3. Iofs försökte den nog boota, men det slutade med en blank skärm, om jag minns rätt. Flera andra har haft samma problem. Har däremot lyckats boota utan problem med Kubuntu på min iMac G4, och jag vill minnas även Ubuntu på samma maskin, men är ej säker. Dessutom fungerar version 5.04 av live-CD:n fint på min G3, så den kan du prova. Om du vill testa Ubuntu 5.10 på din Mac får du använda hårdiskinstallationen istället. Den fungerar alldeles utmärkt, dvs förutsatt att du installerar Ubuntu på hårddisken. En nackdel med Ubuntu för Mac är f ö att det inte finns något viloläge för datorn. Det enda i den vägen som står till buds är "hibernate", dvs spara undan aktuell RAM på hårddisken och stänga av, för att sedan ladda in det från hårddisken vid uppstart, vilket är en nästan lika seg procedur som att boota från scratch, och Ubuntu tar evigheter att boota jämfört med OS X. Har dessutom ett visst minne av att hibernate-funktionen endast fanns i den version som jag installerade på en bärbar x86. Det finns heller inga flash-plugin för webläsare till Ubuntu PPC.

Kan även upplysa om att senaste versionen av Yellow Dog Linux, som är ett Linux speciellt för PPC, precis har kommit. Jag har aldrig provat Yellow Dog, men det kanske är något för dig.

Senast redigerat 2006-01-09 09:58

Ok, du menar att 5.04 går att boota upp från på G3:an?
Annars vet jag inte hur man installerar på håddisken, hittar ingen install-fil...
Jag är inte så hemma på det här med att lägga på ett annat system på en mac.

  • Medlem
  • 2006-01-09 15:49
Ursprungligen av Cerberous:

Ok, du menar att 5.04 går att boota upp från på G3:an?
Annars vet jag inte hur man installerar på håddisken, hittar ingen install-fil...
Jag är inte så hemma på det här med att lägga på ett annat system på en mac.

Ubuntu fungerar endast på "New World"-mac:ar. Antagligen är din PowerBook (?) för gammal. NewWorld-mac:ar är "färgglada" PowerMacs, PowerBook från Lombard (G3 >333 Mhz), iMac och framåt om jag minns rätt.

Det är pga av hur bootloadern i Ubuntu är uppbyggd. Yellow Dog Linux ska dock funka fint med Old World-mac:ar.

Ubuntu live version 5.04 går utmärkt att boota på min iMac G3/350, till skillnad från Ubuntu live version 5.10. För en hårddiskinstallation behöver du hämta hem den separata hårddiskinstallationsversionen av Ubuntu, dvs ej live. Version 5.10 av denna fungerade fint på min iMac G3/350. Man installerar på hårddisken genom att helt enkelt boota installationsprogrammet från skivan (håll nere C). Proceduren är helt automatisk och smärtfri, frånsett ett fåtal enkla frågor man får svara på vid olika tillfällen under installationsfasen.

Annars finns ju även Yellow Dog Linux. Det är det klassiska Linuxsystemet för PPC som funnits länge. Jag tror det är bra. Såväl KDE som Gnome lär ingå, varför det bara torde vara att välja skrivbordsmiljö efter tycke och smak, i likhet med Ubuntu respektive Kubuntu. Fast med de bägge senare bestämmer man ju vilket man vill ha genom att välja variant före installationen. Själv tycker jag att Gnome är enklast och mysigast. KDE ser också mycket snyggt och sobert ut. Att ha åsikter om Gnome kontra KDE är f ö ett ökänt sätt att piska upp stämningen på ett diskussionsforum.

Tackar för alla svaren... dock kvarstår mitt problem, jag får inte min PB att starta från cd:n även om jag håller ner "C". Vad kräver Yellow Dog av datorn, system o.s.v.?

vad är linux? om jag har förstått det rätt är de något sorts operativsystem, men vad är det för bra med det?:confused:

Det som är bra är att det finns mängder med Open Source program till det, väen ett bra alternativ om man har en PC och inte vill surfa med Windows.

Jag orkade inte pilla mer med den maskinen, så jag sålde den till en PC användare... Så nu köper han nog snart en Mac...
Tackar för alla svaren, dock fick vi aldrig den att funka med Linux...

1
Bevaka tråden