Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enhetligt utseende i Mac OS X

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 00:54

Star-affinity, du maste forsta att alla inte insett ett interfaces uppgift. Det ska finnas dar men inte stora anvandaren och framfor allt inte stora uppgiften.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 00:56

Ett dåligt interface är ungefär lika jobbigt som svenska utan å, ä och ö - det blir jävligt jobbigt att "läsa av det".

Iridum gör märkligt nog något Apple forskat fram i 15-20 års tid men "glömt" för att flasha till sina reklampelare.

• Oregistrerad
  • 2005-10-11 10:02

Byta Default Ikoner

nu har jag installerat, å vad skönt det är att jobba nu... Har en fråga bara: Kan man byta ut Default ikonerna på tex mapparna, och hur gör man? Jag har tex ett set med Ikoner som jag skulle vilja ha istället för de traditionella blåa mapparna.

Finns det något smidigt sätt att fixa detta på så att man inte behöver bytta ikon på varje ny mapp man gör?

• Medlem
  • S.Sandby
  • 2005-10-11 14:59

Det fixar du enklast med Candybar:

http://www.panic.com/candybar/

Har testat Iridium och sett UNO i en dryg månad och har följande att säga om framför allt Iridium:

Grafiken blir enhetlig och gör sig mycket bra i Safari där surfupplevelsen mycket trevligare. Tyvärr är det småbuggigt som inte patchar allt utan lämnar jobbiga fält i till exempel Spotlight och iSync som förstör upplevelsen eftersom jag använder de programmen ganska ofta.

Det finns dessutom en annan sida av medaljen. Skaparna av dessa program säger sig göra detta i användbarhetens namn men snubblar på tröskeln. Att använda Iridium eller UNO innebär att grundläggande koncept i fönsterhanteringen förbises och gör mig som användare frustrerad; ytor som är klick-dragbara och ytor som inte är det gör Iridium till visuellt neutrala så att man inte kan se vad som gäller längre. Att tvinga mig som användare att göra den distinktionen aktivt är under min värdighetströskel, därför går jag tillbaka till Aqua, där fönsterbeteendet är logiskt, om än grafiskt varierat och mörkare.

Låt oss hoppas att Apple fixar findern till 10.5, den har blivit väldigt ignorerad på sistone...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 21:33

Håller med om det du säger Niklas, men skaparna av Iridium "can't do magic" så att säga….Det är ett par buggar som stör samt "var kan man dra fönstret" felet som finns. Men de är tillräckligt små (du kan ALLTID dra i fönster listen ex) för att för mig gå tillbaka. Fick en riktig shock när jag såg Aqua igen för första gången på 3-4 månader när jag la in 10.4.4. Brrr…

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-11 21:52
Ursprungligen av Erik.dv:

Håller med om det du säger Niklas, men skaparna av Iridium "can't do magic" så att säga….Det är ett par buggar som stör samt "var kan man dra fönstret" felet som finns. Men de är tillräckligt små (du kan ALLTID dra i fönster listen ex) för att för mig gå tillbaka. Fick en riktig shock när jag såg Aqua igen för första gången på 3-4 månader när jag la in 10.4.4. Brrr…

Själv kör jag iridium på iBooken, Körde UNO på Minin (till 10.4.4) och oskinnat på jobbet, så för mig är det alltid en trevlig "Jaha, var det såhär den här datorn såg ut", när man sätter sig vid en maskin man inte använt på ett tag

Jag fick också samma shock när man installerat 10.4.4.

Jag gillar inte den looken. Då kan jag stå ut med buggarna i Uridium.

Men jag tror Apple fixar detta till 10.5

Fast ett tips är att berätta om detta på Apples feedback sida.

Gör det nu.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-12 07:09

Hoppas verkligen Apple fixar utseende problemet till OSX 10.5.0.
Just utseendet och att det mesta såg ungefär lika dant ut var ju väldigt positivt iom OSX, men dom har ju börjat gå ifrån det nu igen.

Finns ju Aqua, borstad metall, Logics mörk gråa tema och Aperture som verkar gå i iTunes nya tema. Dom får faktiskt ta o bestämma sig för 2st!

Skicka då ett feedback till dom

• Medlem
  • Skara
  • 2006-01-13 00:13

Någon som vågat testa ifall iridium fungerar nu i 10.4.4?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-13 00:18

Senaste iridium funkar fint i OSX 10.4.4 ja.

• Medlem
  • Skara
  • 2006-01-13 01:40

tack tack

Bevaka tråden