Har testat Iridium och sett UNO i en dryg månad och har följande att säga om framför allt Iridium:
Grafiken blir enhetlig och gör sig mycket bra i Safari där surfupplevelsen mycket trevligare. Tyvärr är det småbuggigt som inte patchar allt utan lämnar jobbiga fält i till exempel Spotlight och iSync som förstör upplevelsen eftersom jag använder de programmen ganska ofta.
Det finns dessutom en annan sida av medaljen. Skaparna av dessa program säger sig göra detta i användbarhetens namn men snubblar på tröskeln. Att använda Iridium eller UNO innebär att grundläggande koncept i fönsterhanteringen förbises och gör mig som användare frustrerad; ytor som är klick-dragbara och ytor som inte är det gör Iridium till visuellt neutrala så att man inte kan se vad som gäller längre. Att tvinga mig som användare att göra den distinktionen aktivt är under min värdighetströskel, därför går jag tillbaka till Aqua, där fönsterbeteendet är logiskt, om än grafiskt varierat och mörkare.
Låt oss hoppas att Apple fixar findern till 10.5, den har blivit väldigt ignorerad på sistone...