Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe och OSx86

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som hört något annat?

"Adobe has no itention of ever making CS2, CS, or earlier versions work on
these new machines.

Everyone needs to remember that Apple didn't announce this architecture
until AFTER Adobe had announced CS2. It will require a large core
architecture change for Adobe to work with this new
hardware.

Adobe will support the new hardware in their next version, which will be
available sometime in the middle of 2007 (tentative dates, no promises to
customers please)."

Det är ju ganska jobbigt om vi måste vänta ett och ett halvt år på att på allvar kunna börja jobba med intelmacarna!

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-13 10:47

Om det är sant så är det inte bra.

Edit: Var har du hittat de där uppgifterna?

Ursprungligen av Konrad:

Om det är sant så är det inte bra.

Edit: Var har du hittat de där uppgifterna?

Det är en av våra systemleverantörer som meddelade oss detta. Deras system använder adobeprodukter i sin lösning... Duger detta som svar?

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-14 14:53
Ursprungligen av riskath:

Det är en av våra systemleverantörer som meddelade oss detta. Deras system använder adobeprodukter i sin lösning... Duger detta som svar?

Det duger som svar. Och det innebär att jag kommer att stanna kvar med PPC-Macar ett tag till.:eek:

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-14 17:31

Det är överhuvud taget ingen idee att byta när det inte finns vettiga program att köra på såsom grafik/layout program och musikprogram för respektive användare.
Man vet inte om man vill skratta eller gråta när man ser den första Intelbaserad Mac med ett "Pro" namn och med den prestanda, innehåll och priset. Det är ju en iBook i en ny tappning för 20 lakan som det inte finns något program att köra på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-14 18:09
Ursprungligen av malen:

Det är överhuvud taget ingen idee att byta när det inte finns vettiga program att köra på såsom grafik/layout program och musikprogram för respektive användare.
Man vet inte om man vill skratta eller gråta när man ser den första Intelbaserad Mac med ett "Pro" namn och med den prestanda, innehåll och priset. Det är ju en iBook i en ny tappning för 20 lakan som det inte finns något program att köra på.

Nu överdriver du mycket. Alla program går att köra på de nya Macarna, förutom gamla Classic-program. Det går bara lite långsammare att köra en del av programmen.
Naturligtvis är det inte acceptabelt att köra tunga program program extra långsamt om man jobbar proffessionellt, men det är väl därför alla gamla PowerPC-modeller fortfarande går att köpa för de som inte är redo.
Jag tycker det är bra att de nya Intel-modellerna kommer ut så tidigt som möjligt, så att övergången till Intel sätter fart lite. Nu kommer det garanterat att släppas fler universella program i en mycket högre takt. Det skadar ju iaf inte att det finns några Intel-Macar att köpa redan nu för de som vill?

Vad gäller prestandan och innehållet jämfört med priset på MacBook Pro, tycker jag nog att det är väldigt bra. Dubbla 1,67 GHz-processorer av en ny arkitektur som är snabbare än PPC G5 och betydligt snabbare än den gamla G4 någonsin skulle kunna vara. Dessutom en 667 MHz-buss och 2 MB L2-cache - det är inte dålig prestanda jämfört med PowerBooks 1,67 GHz enkel G4/167 Mhz bus/0,5 MB L2-cache. Allt detta till nästan oförändrat pris tycker jag är en väldigt bra affär - och då har jag inte ens tagit med de nya extrafinnesserna, som tex den inbyggda iSighten, i beräkningarna ...
iBook är egentligen bara en leksak jämfört med MacBook Pro.

För att även återgå till trådens ämne lite, så håller jag helt med Code Red. Apple måste visserligen få ha sina fina företagshemligheter, men någon gräns måste man ju ha. Man kan inte hålla allt så pass hemligt även för sina viktiga utvecklare, att utvecklingen påverkas negativt ...

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-14 19:19
Ursprungligen av Rajje:

Nu överdriver du mycket. Alla program går att köra på de nya Macarna, förutom gamla Classic-program. Det går bara lite långsammare att köra en del av programmen.
Naturligtvis är det inte acceptabelt att köra tunga program program extra långsamt om man jobbar proffessionellt, men det är väl därför alla gamla PowerPC-modeller fortfarande går att köpa för de som inte är redo.
Jag tycker det är bra att de nya Intel-modellerna kommer ut så tidigt som möjligt, så att övergången till Intel sätter fart lite. Nu kommer det garanterat att släppas fler universella program i en mycket högre takt. Det skadar ju iaf inte att det finns några Intel-Macar att köpa redan nu för de som vill?

Vad gäller prestandan och innehållet jämfört med priset på MacBook Pro, tycker jag nog att det är väldigt bra. Dubbla 1,67 GHz-processorer av en ny arkitektur som är snabbare än PPC G5 och betydligt snabbare än den gamla G4 någonsin skulle kunna vara. Dessutom en 667 MHz-buss och 2 MB L2-cache - det är inte dålig prestanda jämfört med PowerBooks 1,67 GHz enkel G4/167 Mhz bus/0,5 MB L2-cache. Allt detta till nästan oförändrat pris tycker jag är en väldigt bra affär - och då har jag inte ens tagit med de nya extrafinnesserna, som tex den inbyggda iSighten, i beräkningarna ...
iBook är egentligen bara en leksak jämfört med MacBook Pro.

För att även återgå till trådens ämne lite, så håller jag helt med Code Red. Apple måste visserligen få ha sina fina företagshemligheter, men någon gräns måste man ju ha. Man kan inte hålla allt så pass hemligt även för sina viktiga utvecklare, att utvecklingen påverkas negativt ...

Om jag kanske överdriver så är det bara lite.
Att det är möjligt att köra gamla program med hjälp av en emulator är kanske bra för den som vill leka lite men prestanda är sämre än med gårdagens Macar (PPC).

Jag tycker också att det är bra att de Intel Macarna kommer nu.
Jag kan säga dig ännu mer - att de bore komma redan när Apple bytte till OSX!
Då skulle det vara ännu mera konon.
- För oss användare, för Apple och för utvecklare.

När det gäller prestanda så tycker jag att ALLA ska sluta och jämföra med förra Macar utan det är nu dags att ta nästa steget och jämföra med Intel och AMD datorer. Vi ÄR ju på den andra sidan redan, eller hur?

Och jämförelse när det gäller prestanda-innehåll-priset ser inte så bra ut.
Att kunna köra OSX på en MacBook Pro och nästan inga program alls är INTE värd 8000 spänn.

Det är sant. Adobe kommer inte att släppa någon Intel-uppgradering för CS2.

Varför skulle de göra det? Produkten är utvecklad för, marknadsförd och såld med det explicita systemkravet G3-, G4- eller G5-processor

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-13 10:53
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är sant. Adobe kommer inte att släppa någon Intel-uppgradering för CS2.

Varför skulle de göra det? Produkten är utvecklad för, marknadsförd och såld med det explicita systemkravet G3-, G4- eller G5-processor

Ja, det kan jag tro. Men är det någon CS 3 inom synhåll då?

Adobes genomsnittliga produktcykler brukar vara 18 månader. CS2 levererades våren 2005, vilket skulle innebära att CS3 ligger i slutet av 2006 eller början på 2007, men det är som sagt bara genomsnittliga tider, i verkligheten kan det gå fortare eller långsammare.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-13 11:22

Och man skyndar sig inte lite extra för att det kommit nya Macar?
Quark som fick så mycket skällning när de laggade med en OSX-version verkar vara nära en skarp X86-version.

Ingen chans att det kommer att funka genom emuleringsläget då?

Det fungerar genom emuleringsläge för "hemmabruk", men Jobs sade på Keynoten att hastigheten inte duger för profs.

Adobe måste vara en av Apples viktigaste partners så om Apple inte inkluderade dem i sina planer är ju märkligt och idiotiskt.

Jag kan inte byta innan Adobe släpper nytt

I princip allt går att köra via Rosetta som numera är riktigt bra med sitt stöd för upp till G4 och AltiVec. Hastigheten finns, men kunde ha varit bättre. Men det kommer nog snart får vi hoppas.

Ursprungligen av Björn Leander:

I princip allt går att köra via Rosetta som numera är riktigt bra med sitt stöd för upp till G4 och AltiVec. Hastigheten finns, men kunde ha varit bättre. Men det kommer nog snart får vi hoppas.

Fel,Fel,Fel...

Rosetta kan inte emulera PPC-AltiVec-kod.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Fel,Fel,Fel...

Rosetta kan inte emulera PPC-AltiVec-kod.

Enligt Apple Universal Binary Programming Guidelines Om man använt ett komplett abstrakt bibliotek när man gjort sin altivec-kod så behöver man bara kompilera sin kod för att få det att fungera på Intel-maskiner.

Enligt Wikipedia (som kanske ska ta med en nypa salt) så [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Rosetta_(softwar..."]Rosetta is included, pre-installed with the operating system, on Macintosh computers based on Intel's Core Duo processors. It translates G3, G4, AltiVec, and OpenGL instructions, but it does not translate software that requires the G5-specific features of later Apple systems....[/url]

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Enligt Apple Universal Binary Programming Guidelines Om man använt ett komplett abstrakt bibliotek när man gjort sin altivec-kod så behöver man bara kompilera sin kod för att få det att fungera på Intel-maskiner.

Jo, tydligen så har det ändrat det. Förut innefattade inte Rosetta AltiVec möjligheter, utan jämnställdes med en G3a. Frågan är hur pass bra det fungerar. SSE3 är ju Altivec underlägset.

• Medlem
  • Lund
  • 2006-01-14 23:17
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Jo, tydligen så har det ändrat det. Förut innefattade inte Rosetta AltiVec möjligheter, utan jämnställdes med en G3a. Frågan är hur pass bra det fungerar. SSE3 är ju Altivec underlägset.

Det var länge sen Rosetta fick Altivec-stöd.

http://macnytt.se/news/index.lasso?news_id=9306

Men apples pro apps fungerar icke för tillfället.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Men apples pro apps fungerar icke för tillfället.

Jo, enligt vad jag har hört ska de fungera rent tekniskt via Rosetta. Prestandan ska dock vara så dålig att Apple inte rekommenderar någon att köra dem på de nya Intel-Macarna.
Apple väntas släppa optimerade versioner i mars.

1
Bevaka tråden