Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switching... Äntligen!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-01-14 04:40

[FONT="Georgia"]Sedan Apple släppte sina sista iMac G5 i höstas har jag varit sugen på att byta. Jag körde länge Mac, men i några år nu har det varit Windows som har gällt, både körandes Linux och Windows.

För mig så är bytet till Intel-processor ett helt lysande drag. Oberoende av om den ena plattformen är bättre än den andra, så kommer hastigheten på framtida maskiner att vara högre än de som är idag, så varför fundera på vad som skulle kunna ha hänt om inte om hade varit?

Så... Min enda tvekan var huruvida jag skulle köpa en iMac G5 nu, eller vänta ända tills i sommar, då jag trodde att det skulle bytas ut processorer i iMacen... Den var ju trots allt nyligen uppdaterad, och alla rykten sade ju att det var iBooken som skulle komma först... Så döm om min förvåning och lycka när det trots allt var en iMac som kom! Det tog några timmar efter att keynoten var färdig innan man kom in på student-Apple Storen och kunde beställa.

Nu är dock beställningen gjord, och väntan på leverans har påbörjat... Jag har redan börjat leta efter vilka program jag ska installera, efter 5 års frånvaro finns det onekligen en hel del som har hänt på den sidan... Att en del program får köra via Rosetta i början bekymrar mig inte, OSet och Apples egna program (förutom PRO-varianterna) fungerar ju alldeles utmärkt! Så medan andra bestämmer sig för att säga tack och adjö (hejdå, dot!) så säger jag "Hej igen, Apple, det känns fantastiskt bra att vara tillbaka![/FONT]

• Medlem
  • Alingsås
  • 2006-01-14 09:59

Underbart att höra! Välkommen tillbaka, jag tror inte att du kommer att bli besviken!

Välkommen tillbaka. Har du kört OSX tidigare?

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-01-14 14:29
Ursprungligen av pjorgensen:

Välkommen tillbaka. Har du kört OSX tidigare?

[FONT="Georgia"]
Ja, jag hade en Mac som jag aldrig riktigt använde under en övergångsperiod, men produkten kändes aldrig riktigt färdig då... Jag upplevde att det fanns potential, men jag fick aldrig den där känslan för OSX som jag hade för gamla Mac OS 6-9. På den tiden hade jag koll på allting, jag ägde liksom mitt system.

När OSX kom så "tog de" den biten från mig, och jag kände nog aldrig att Steve gav någonting i utbyte som räckte för att kompensera. Inte förrän nu, när det tack vare komplement som salling clicker och quicksilver ihop med automator, spotligt samt applikationer som Front Row går att bygga ett system som återigen placerar användarupplevelsen i mina händer, fast på ett mycket mycket kraftfullare sätt än på den gamla goda tiden.

Jag vet inte varför Intel-övergången känns så positiv från mitt perspektiv. Jag tror att skiftet är strategiskt bra för att minimera de tekniska skillnaderna, och slippa försöka förklara att processorn minsann är minst lika bra trots att det är färre MHz. Ju mer av den tekniska plattformen som är likadan, desto mer kan man få användare att jämföra upplevelsen av själva OSet, och det är där jag upplever att Apple har ett mer och mer synligt och konkret övertag.[/FONT]

1
Bevaka tråden