[FONT="Georgia"]Sedan Apple släppte sina sista iMac G5 i höstas har jag varit sugen på att byta. Jag körde länge Mac, men i några år nu har det varit Windows som har gällt, både körandes Linux och Windows.
För mig så är bytet till Intel-processor ett helt lysande drag. Oberoende av om den ena plattformen är bättre än den andra, så kommer hastigheten på framtida maskiner att vara högre än de som är idag, så varför fundera på vad som skulle kunna ha hänt om inte om hade varit?
Så... Min enda tvekan var huruvida jag skulle köpa en iMac G5 nu, eller vänta ända tills i sommar, då jag trodde att det skulle bytas ut processorer i iMacen... Den var ju trots allt nyligen uppdaterad, och alla rykten sade ju att det var iBooken som skulle komma först... Så döm om min förvåning och lycka när det trots allt var en iMac som kom! Det tog några timmar efter att keynoten var färdig innan man kom in på student-Apple Storen och kunde beställa.
Nu är dock beställningen gjord, och väntan på leverans har påbörjat... Jag har redan börjat leta efter vilka program jag ska installera, efter 5 års frånvaro finns det onekligen en hel del som har hänt på den sidan... Att en del program får köra via Rosetta i början bekymrar mig inte, OSet och Apples egna program (förutom PRO-varianterna) fungerar ju alldeles utmärkt! Så medan andra bestämmer sig för att säga tack och adjö (hejdå, dot!) så säger jag "Hej igen, Apple, det känns fantastiskt bra att vara tillbaka![/FONT]