Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Teckensnitt sabbat Creative Suit permanent?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Habo
  • 2006-01-03 01:03

Nu har jag ställt till det.
Problemen började då jag på något vänster lyckades byta ut teckenuppsättningen till arabiskt dito. Helt sonika raderade jag de arabiska teckensnitten. Simple as that?
Dock löste det bara problemen temporärt. Teckensnitten fungerade visserligen, men nu vägrar samtliga Creative Suit program starta. "Startskärmen" kommer upp, och laddar igenom allt som den ska. Sedan berättar datorn vänligt för mig att programmet avslutats oväntat.
Säkerligen har jag tagit bort något som skulle vart kvar. Men det är ju inte svårare än att man får installera om programmet? Jo tjena. Problemen kvarstod. Precis samma sak. Jag sitter numera och sliter mitt hår.
Hjälp mig, helst innan jag blir skallig.

Om det är intressant så kör jag en PowerBook med OSX 10.4.3.

Tack.

Det finns visserligen bestämda filer som ska ligga på bestämda ställen, och en del prefs- och cachefiler du skulle kunna prova kasta,men eftersom du förmodligen stökat till systemet så skulle jag istället rekommendera att du tar en backup på dina privata filer och sedan installerar om både program och system från grunden.

Även om det är ett trist jobb så går det för det mesta snabbare än att felsöka alla tänkbara saker.

Jag har sett med FontExplorer (typsnittsaktivering) att vissa "skumma" typsnitt behövs av program till Adobe CS. Sådana stilar man gärna stänger av om man själv får råda. Eventuellt går det att med FontExplorer att få fram namnen på typsnitten som du saknar och sen kopiera in dom från en annan installation. Men det är som Richard säger förmodligen lika snabbt att installera om.

Varför är det så kinkigt med typsnitt och Mac? Känns som att varje dag ser man tråd i stil med "Tog bort ett typsnitt, min dator dog!!"

Senast redigerat 2006-01-03 09:17
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-03 12:20
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Varför är det så kinkigt med typsnitt och Mac? Känns som att varje dag ser man tråd i stil med "Tog bort ett typsnitt, min dator dog!!"

Problemet är att både systemet och en hel del program (typ Adobes) förväntar sig att hitta vissa typsnitt och dessutom på bestämda ställen. Gör de inte det så brukar de krascha.

Sen kan man ju fråga sig varför folk ska envisas med att hålla på att flytta på/radera typsnitt som systemet och/eller program har installerat. Dina personliga typsnitt lägger du i Användare->dittnamn->Bibliotek->Fonts. Låt resten vara ifred.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-04 09:11

Ett stort problem är när man vill använda Helvetica i ett jobb. Eftersom Helvetica.dfont då krockar med en "riktig" Helvetica så blir man ibland tvungen att stänga av .dfont varianterna. Sen är problematiken igång.

Janne

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-04 10:32
Ursprungligen av jannes:

Ett stort problem är när man vill använda Helvetica i ett jobb. Eftersom Helvetica.dfont då krockar med en "riktig" Helvetica så blir man ibland tvungen att stänga av .dfont varianterna. Sen är problematiken igång.

Janne

Är det inte bättre att använda ett typsnittshanteringsprogram i så fall, typ Suitcase?

Nu vet jag inte hur Suitcase funkar under OS X, jag inte använt det sen jag körde OS 8, så jag kan ha fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-04 16:42
Ursprungligen av Gunnar B:

Är det inte bättre att använda ett typsnittshanteringsprogram i så fall, typ Suitcase?

Nu vet jag inte hur Suitcase funkar under OS X, jag inte använt det sen jag körde OS 8, så jag kan ha fel.

Jo självklart! Typsnittshanterarna kan sköta dett och rensa systemet på detta. Men då stöter man på problem på annat håll. iCal kräver till exempel Apples Helvetica Neue för att över huvud taget starta. Safari får problem med DotMac och andra hemsidor.

Jag har min typsnittshanterar så att jag kan avaktivera dessa krångel-Helvetica när jag behöver.

Janne

Ursprungligen av Gunnar B:

Sen kan man ju fråga sig varför folk ska envisas med att hålla på att flytta på/radera typsnitt som systemet och/eller program har installerat. Dina personliga typsnitt lägger du i Användare->dittnamn->Bibliotek->Fonts. Låt resten vara ifred.

jag använder ofta rätt så många typsnitt att skissa med, och då är det störande att leta upp typsnitten bland de drygt 30 andra typsnitten, i programmets typsnittslista, som jag aldrig någonsin använder. De bara ligger där och tar plats, fysiskt och visuellt, i onödan. Tycker jag.

1
Bevaka tråden