Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inkonsekvens mellan höger- och vänstermall i InDesign

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, kan någon förklara detta för mig:

Objekt som jag lägger i instruktionsmarginalen i InDesign, i det här fallet färgstripp och skärmärken för tryckeriet, på mallsidorna - de kommer inte med på vänstersidorna i dokumentet.

De ligger i själva mallsidan, men som sagt inte på sidan.

Det som gör det här så inkonsekvent är att det *enbart* gäller objekt på en vänstersida, och *enbart* om objekten ligger till vänster om satsytan. Objekt i över- och underkant kommer alltså med, samt förstås objekten utanför satsytan på en högersida (som förväntat).

Varför, varför beter sig just vänstersidan på detta sättet? Jag finner ingen logik i det.

/Michael

Inga problem här i CS1. Du har klickat i "inkludera instruktionsmarginal" och har arkytan tillräckligt stor för att rymma allt?

Iofs, om du har lagt dit märkena själv på ett malluppslag så finns det ju inget till vänster om högersidan eller till höger om vänstersidan med automatik när du kör ut dem sidvis. Där ligger ju motstående sida.

Kanske har du redan kollat detta, men här är grundreglerna:

* Det som ENBART ligger på mallsidans monteringsbord visas normalt sett inte på dokumentsidorna
* Det som enbart ligger på mallsidans monteringsbord KAN visas på dokumentsidorna OM man har angett en instruktionsmarginal
* Det som DELVIS ligger på en mallsida visas på dokumentsidorna
* Det som ENBART ligger i instruktionsmarginalen visas på dokumentsidorna när du har väljer att visa instruktionsmarginalerna

Det känns som att alla förutsättningar är rätt i det här fallet, enligt det du säger Richard, och det som förbryllar är att problemet inte är konsekvent.

Med anledning av byte av tryckeri i det här fallet, där de begär ett fast format på sidorna - oavsett format på den trimmade produkten - så har vi valt att lägga färgstrippen samt skärmärken i just instruktionsmarginalen, och inkludera denna vid pdf-export.

Inga konstigheter där egentligen, formatet blir korrekt och de objekt vi lägger i instruktionsmarginalen på dokumentsidan kommer också med som förväntat.

Dock, och det är här jag blir förbryllad - lägger jag dessa objekt på mallsidorna (vilket jag förstås har utgått från att göra) så blir det olika resultat om det är en högersida eller vänstersida.

Instruktionsmarginalen är 22 mm i ytterkant, 0 mm innerkant och vardera 16,5 mm i över- och underkant.

Objekten, dvs färgstripp och skärmärken, är inlagda på samma sätt på mallsidorna - dock anpassat för höger resp. vänster förstås. På högersidan, udda sida, är mallsidans objekt med även på dokumentsidan. På vänstersidan, jämn sida, kommer de inte med - och det är allt som ligger utanför ytterkantens satsyta (men innanför instruktionsmarginalen). Skärmarkeringarna i över- och underkant är dock med.

Som sagt, förbryllande ...

1
Bevaka tråden