Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PFD-export i In Design ger förskjuten grafik

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett dokument sammanställt i In Design. Några av bilderna i detta dokument är i PDF-format. De är imporetrade från CAD-programmet ArchiCAD och de består av svarta linjer och fält där vissa utor är färgfyllda. Problemet är att emellanåt när man exporterar hela In Design-dokumentet så förskjuts grafiken (men enbart på dessa bilder med grafik) så att färgfälten hamnar utanför ytorna. Det blir helt fel alltså. Se här:

Oj, det blev lite stort....
Hoppas ok.

Måste ju vara en inställning vid PDF-export som gör det, men jag lyckas inte hitta vad. Verkar faktiskt bete sig helt inkonsekvent. Någon som vet?

Undrar också varför färgerna på bilderna (fotografierna) blir helt olika då man väljer kompression jämfört med då man inte gör det. Bara för att en bild komprimeras lite behöver väl inte färgen ändras?

Intressant fenomen, har inte sett det tidigare, men jag skulle tro att det beror på en felaktig PDF-fil från ArchiCAD.

Ok.
Men ibland så blir det rätt. Det är det som är mysko. Om filen som ArchiCCAD gjort är felaktig skulle väl felet visa sig varje gång man exporterar som PDF från In Design.

Importera annars pdfen i Photoshop och spara som tiff, psd e.d. Eller öppna i Illustrator och spara som .ai som i sin tur kan monteras i InD.

Ursprungligen av star-affinity:

Ok.
Men ibland så blir det rätt. Det är det som är mysko. Om filen som ArchiCCAD gjort är felaktig skulle väl felet visa sig varje gång man exporterar som PDF från In Design.

Det resonemanget förstår jag inte alls logiken i. På vilket sätt pekar oregelbundenheten på att filen är felfri? Något är ju bevisligen fel.

Om jag ska våga mig på en gissning så skulle jag tro att någonting i hur ArchiCAD beskriver grafiken gör att saker förskjuts, ett beräkningsfel av något slag. Att det uppträder vid export från InDesign beror på att InDesign internaliserar grafiken innan PDF-export

Nej. Menar inte att filen behöver vara felfri.
Men det känns som om felet borde hända varje gång. Borde, alltså inte "ska".

Det jag tycker är konstig är att det verkar omöjligt att ta reda på vad det är för inställningar vid PDF-export från In Design som gör att det blir fel. Det blir ju rätt ibland. Konstigt är det i alla fall.

Konstig i Excel också...

Linjerna bli tjocka i PDF:en.

Detta sker både med Mac OS X's inbyggda PDF-export och med Acrobat 7 Pro-skrivaren av i nuläget senaste snitt.

Det är ju något fel på dina ArchiCAD-filer. Prova att göra en "Spara som" från Acrobat och se om det hjälper (jag tror inte det) Eller, vilket jag normalt sett inte skulle rekommendera, öppna filen i illustrator och spara om som en ny PDF.

Testa att inte göra PDFen direkt från inDesign utan gör en PS fil istället och kör den igenom distiller.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-20 21:38

När det gäller dina Archicad-pdfer ser det ut om om du använder bitmappade fills. gör inte det! Det blir fel hur man än vänder sig i andra program. Det är delvis gamla macPaint-fills som överlevt i Archicad-format. Om du gör pdfer från Archicad, använd alltid alla fill-typer inställda på vektor. (Display options)
Om du använder OSX äldre än 10.4, uppgradera! Pdf-uskrifterna blir betydligt bättre i Tiger.
I Excel, kolla dina utskriftsinställningar för dokumentet. Excel är knepigt. INTE WYSIWYG.

Tack, Archicad-sidorna (och alla andra också) blev bra när man exporterade som .eps och körde genom Distillern. Det problemet är löst för länge sen.
Däremot är detta med Excel-filerna nytt.

Vi kör med senaste Tigern och senaste Adobe Acrobat. Ska se om jag kan trixa i Excel och få det rätt, men det verkar svårt.

Tack för tipsen!
Jag återkommer.

1
Bevaka tråden