Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail 2 - diskutera nyheterna här

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av skamuel:

Lustigt hur olika man kan uppleva det! Jag kör med aktiva hörn, har stängt av kopplingen till F-tangenterna. Och nu i Tiger har jag lagt Dashboard i det lediga hörnet. Supersmidigt.

Du var före... men jag instämmer till det fullo.

Dashboard har jag till det högra övre hörnet.

I det vänstra alla fönster.

Vänstra nere har jag göm och visa skrivbord.

Dock inget fjärde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-28 19:39

...och själv använder jag musknapparna! Kommando-control-högerklick för visa skrivbordet t.ex.

Detta eftersom jag aldrig behöver Exposé annat än när jag skall utföra några musoperationer (typ ovan nämnda filflyttande). För att byta program använder jag kommando-tab eller mina specifika snabbtangenter (ctrl-alt-O för Omniweb, ctrl-alt-T för iTunes osv) och fönsterväxling sköter jag med kommando-< och >.

Problemet med kommando-H tycker jag är att man bara gömmer det "översta" programmet. Om hela skärmen är nerpluttad med fönster från olika problem måste man trycka flera gånger (eller se till att alltid gömma de program man inte använder när man växlar program). Och så har ju jag också gjort, men nu har jag sett Exposéljuset. Det är inte ofta jag använder det, men vid de tillfällena är det guld värt!

[EDIT: Förtydligande.]

Ursprungligen av bollman:

Eftersom vänsterhanden alltid ligger på tangentbordet är det mycket enklare att trycka Äpple-H än att hitta F11. Jag _vet_ att man kan byta, men om man kör PB/iBook duger det inte att använda F1-F6 vilket gör det hopplöst. Att ha det som aktiva hörn ger mig nervösa sammanbrott...

Smaken är olika, för min del så använder jag aktiva hörn och jag är betydligt mer effektiv med detta än att trycka enbart F11.

Gömma program med Äpple H gör jag fortfarande, trots Exposé - tycker de kompleterar varandra bra.

Gillar dessa hörn bättre än att programmera musen med de olika funktionerna.

Men som sagt smaken är olika och tur e väl det.

Jag gör 8A428 (GM) och Mail 2.0 fungerar verkligen skitdåligt för mig. Den hämtar inte all post och bråkar allmänt. Får köra på Thunderbird tills att det patchas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-29 16:07

En observation efter ett par timmars körning:
.mbox-filer från Panther verkar inte gå att importera i Mail 2. Eller har jag missat något?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-29 16:29

Jag får inte Mail till att fungera riktigt bra i Tiger. Jag har lagt till min Gmail, som konto, och den hämtar mailen, Growl märker det, men det ligger inga mail i Mail-inboxen... Väldigt mysko...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-29 20:18

Jag kan inte lägga upp ett pop-konto. Under inställningen kollar Mail2 mot servern men får inget svar. På min PB fungerar det kontot utan problem med Panther, inget med servern alltså. Någon med ett tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-01 10:25
Ursprungligen av C-mon:

En observation efter ett par timmars körning:
.mbox-filer från Panther verkar inte gå att importera i Mail 2. Eller har jag missat något?

Jag hade tydligen missat nåt. Tricket var att importera från "other" istället för "Mac OS X Mail". Då gick det fint.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-30 01:20

Om man liksom jag inte tycker att de nya ikonerna i Mail är någon hit finns hjälp att få här:
http://otierney.net/cagefighter/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-01 11:13

Finns det något sätt att undvika Re: Re: Re: när man skickar mail utan rubrik fram och tillbaka? Att den lägger på ett Re: varje gång man svarar, fast det redan står ett? Jag är ganska ny på mac (och Tiger) men hittar inget i inställningarna. Thunderbird gjorde inte så här.

Tänkte jag skulle testa Mail 2 nu med spotlight och smarta mappar. Gillar det skarpt än så länge (och integreringen med övriga Apple-program). Bortsett från utseendet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-24 15:34

Förut när jag drog-och-släppte en PDF-fil till Mail så bifogades den som, hör och häpna, en PDF-fil. Allt väl.

Nu, med Tiger 10.4.4 (och därmed Mail 2.0.5 ?) så görs PDF-filen om till en JPEG!!!!!!!
Varför? Det funkar liksom inte i tryck. Vad ska jag ändra för att Mail inte ska ändra mina filer?

/G

Ursprungligen av gudinge:

Förut när jag drog-och-släppte en PDF-fil till Mail så bifogades den som, hör och häpna, en PDF-fil. Allt väl.

Nu, med Tiger 10.4.4 (och därmed Mail 2.0.5 ?) så görs PDF-filen om till en JPEG!!!!!!!
Varför? Det funkar liksom inte i tryck. Vad ska jag ändra för att Mail inte ska ändra mina filer?

/G

Inte hos mig...
PDF-fil blir PDF-fil!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-24 16:31

Pdf = Pdf.

Pdf = Pdf hos mig och mina mottagare också...

Det är inte så att du ändrar storleken på förhandsvisningen eller så?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-25 09:52

Nix, ändrar inte förhandsvisningen... Mail konverterar PDF till JPG. Jag blir tokig. Har letat i inställningar men hittar inget om bilagor/förhandsvisning alls. Går det att ändra dessa inställningar nånstans?

Gäller det även flersidiga pdf-filer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-25 21:05

När du lägga i en PDF i ett mail får du möjlighet att byta storlek på den bifogade filen. Detta gäller ALLA grafik-filer du lägger in i ett mail genom Mail.app.

Så fort du kör något annat än "orginial file size" så kommer mail göra om en PDF till en JPEG. Kolla så det inte är detta som spökar. Inställningen ser du längst ner i ett mail med bifogade filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-26 16:18

Rörde aldrig "orginial file size" knappen...
Blev knas iallafall.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-04-18 08:42

jag märkte samma problem, pdf blev dåliga jpg hos mottagaren, jävligt irriterande.
Jag sökte här och hittade den här tråden, och som sakt, om jag inte ändrade förhandsvisnings läget till "liten" så blir den kvar som pdf, så det löste sig.
Men nu nästa fråga då...

Hur kan man bifoga bilder/filer/pdf utan att få förhandsvisning då? jag vill ju inte att hela bilden syns i mailet så där, specielt inte i orginal storlek, blir ju bara fula mail när man skickar stora pdf'ar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-18 10:59
Ursprungligen av kemikal:

Hur kan man bifoga bilder/filer/pdf utan att få förhandsvisning då? jag vill ju inte att hela bilden syns i mailet så där, specielt inte i orginal storlek, blir ju bara fula mail när man skickar stora pdf'ar...

Det är bara en förhandsvisning. Mailet kommer normalt inte att se ut så hos mottagaren (beroende på hur han/hon ställt in sitt mail program tror jag...)

Men det går att högerklicka på bilden och välja "Visa som ikon" eller något liknande

näpp, det verkar inte bara vara en förhandsvisning. skickade en pdf så sent som igår från mail.app och den kom fram som en liten .jpg.
fick gå in på webbmailen ist.
:/

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-04-18 11:22

ja, tack, att högerklicka och välja "visa som symbol" löste allt!

Bevaka tråden