Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ID: Vill slippa hängande indrag under rubriker

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag letar efter ett sätt att automatiskt ta bort hängande indrag under rubriker i Indesign, utan större framgång. Någon som vet vad jag letar efter som kan tipsa?

Under allmänt i formatmallsinställningen, sätt 'nästa format' i rubrikformatmallen till ett format utan hängande indrag.

Ursprungligen av Björn Öst:

Under allmänt i formatmallsinställningen, sätt 'nästa format' i rubrikformatmallen till ett format utan hängande indrag.

Såklart!
Tack ska du ha!

Fast det funkar ju bara om man skriver in texten i ID, ser jag nu. Hur får man till en sån grej på inmonterad text?

• Medlem
  • 2006-02-07 12:29

Vad är ett hängande indrag?

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-07 12:49
Ursprungligen av Baron:

Vad är ett hängande indrag?

Det är om man t ex har en punktlista med "blåbär" och vill att texten ska vara indragen och blåbären hänga utanför till vänster.

• Medlem
  • 2006-02-07 15:37

Koppla det formatet till rubrikformatet och välj "Använd x, därefter nästa" med högerklick i styckeformatpaletten.

Nu fattar jag inte. I min styckeformatpalett finns ingen "Använd x, därefter nästa" när jag högerklickar. Jobbar i CS.

• Medlem
  • 2006-02-07 16:12

Ursäkta, jag hade lite bråttom bnär jag svarade.

I Redigera styckeformaten/Allmänt kan man definiera vilket format som ska följa efter. Om man sedan markerar allt man vill ska påverkas av manövern högerklickar man på det första i ordningen (rubrik i ditt fall). Om du har gjort rätt ska det då se ut så här: (Första bilden kommer när du dubbelklickar på styckeformatet, andra när du kontrollklickar)

Jag gör nog inte allt rätt för "Använd..."-valen kommer inte upp. Vad är det jag missar?

Det valet som Baron syftar på finns inte i InDesign CS, utan enbart i den nyare CS 2-versionen

• Medlem
  • 2006-02-07 18:24

Aha. Marie, uppgradera!

Suck! Redan gamla grejer i burken alltså

Fast jag tror ändå inte att den manövern var riktigt det jag letade efter.
Jag vill kunna bestämma format som ska följa på ett annat format på inmonterad text (formaterad wordfil) i Indesign CS, utan något manuellt markera-ändra-arbete. Helt automatiskt alltså.

Går det? Vad tror ni?

Det är nog manuellt, tidsödande och hårt arbete som gäller. Det är ju därför vi har så bra betalt :). Du kan ju kolla in: http://www.woodwing.com/smartstyles.htm. Kanske kan hjälpa dig?

CS2 har smartare mappning av wordformat till indesignformat om jag fattat rätt, men jag sitter också kvar på CS1 :/.

Länken ovan visar SmartStyles v4 för CS2, men i deras webbshop finns också version 3 för CS1. Närmare 2000:- kostar det.

Det Baron säger kan i viss mån applicera flera textformat i följd. Likaså är Woodwing smart styles bra. Vill man ha det helt automatiskt så är det scripting som gäller, vilket kanske inte är vad man vill ge sig i kast med om man inte har någon tidigare erfarenhet.

1
Bevaka tråden