Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDCS2: text bryts trots att plats finns

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-02-08 10:04

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=93005

I tråden ovan berörs problemet, men nu har jag nått ett nytt stadium av hårslitande. Problemet dyker upp här och där, men nu är det svårt att bortse från. Ordet "utan" i den bifogade rubriken har gott om plats i textblocket men slås alltid ner. Jag kan inte tvinga en avstavning vare sig före eller efter ordet, jag kan inte välja "Ingen brytning". Resultatet bli i samtliga fall att utan slås ner på raden efter.
Om jag ska knipa in ordet måste jag knipa till förbannelse innan det hjälper trots att det finns gott om plats kvar. På den andra bilden är texten knipt precis så att den går in, inte mer.
Det finns inga högerindrag i formatet och blocket har inga särskilda egenskaper.

Otroligt störande.

• Medlem
  • 2006-02-08 10:09

En vanlig retur efter "utan" fixar problemet, men det är en kass lösning, isht i brödtext.

Jag kan inte återskapa den brytningen. Det vore mycket intressant att se inställningarna för typografimallen. Har du möjlighet att skicka det dokumentet, eventuellt med bara det textblocket utifall det är något konfidentiellt

Vad betyder förresten "isht" ?

• Medlem
  • 2006-02-08 10:37

i synnerhet

Jag kan skicka domumentet. Kommer med mailen om några minuter.

Ok, efter att nu ha tittat på dokumentet kan jag konstatera att det är ett av de fall där InDesign är smartare än användaren (eller användaren dummare än InDesign, hur man nu vill uttrycka sig )

Eller kanske mer riktigt, man bör känna till hur InDesigns textmotor fungerar. All textbrytning sker genom att programmet utvärderar ett antal möjliga alternativ.

I InDesigns fall är den utvärderingen ganska komplex och bygger på att olika alternativ (radfall, avstavningar, ordmellanrum etc.) tilldelas ett negativt värde utifrån hur "dåligt" det är.

De möjliga alternativen summeras sedan och det minst dåliga alternativet väljs. Saker som InDesign prioriterar högt är bra avstavningspunkter, jämna stycken (dvs inte några täta och några glesa rader) osv.

I ert fall har ni valt att förhindra avstavning av sista ordet i ett stycke samt prioriterar ordmellanrum framför avstavningar. Det gör att om InDesign skulle flytta upp "utan" skulle orden "att ha" hamna på egen rad och. Att flytta upp "körkort?" skulle inte gå, eftersom det inte får plats.

Genom att ändra prioriteringen något, samt tillåta avstavning även av sista ordet så kan InDesign får upp "utan". Visserligen med följden att sista ordet avstavas, men vad ska man göra åt det? Det enda sättet att förhindra det är att avstava "bilpro-gram" men då blir rad två alldeles för tät.

(personligen skulle jag dock föredra det radfall man får om man drar skjutreglaget ännu längre till höger)

Fast, kanske ännu hellre att jag skulle knipa orden "göra ett bilprogram" (markera alla tre och knipa) så att man får avstavningen "bil-program". I och med att knipningen fördelas på hela raden syns den mindre än om man gör det på ett ord.

• Medlem
  • 2006-02-08 11:33

Kan detta ha med "Adobe Paragraph Composer" att göra?

• Medlem
  • 2006-02-08 11:44

Jag som är fostrad i den skola där man ser till varje enskild rads betydelse är mest intresserad av att kunna välja vilka ord som ska stå på vilken rad. Jag är allergisk mot hängrubbar av typen

Securitas lanserar ett
nytt vaktssystem

Jag vill kunna läsa första raden utan att avsluta med tex en preposition:

Securitas lanserar
ett nytt vaktssystem

eller

Securitas lanserar
nytt vaktssystem

Jag har inga (större) problem med att programmet föreslår alternativa prioriteringar, men jag vill i alla fall kunna köra över dem om jag vill.

Tusen tack ska du ha! Nu vet jag lite mer.

Ursprungligen av Baron:

Jag som är fostrad i den skola där man ser till varje enskild rads betydelse är mest intresserad av att kunna välja vilka ord som ska stå på vilken rad. Jag är allergisk mot hängrubbar av typen

Securitas lanserar ett
nytt vaktssystem

Jag vill kunna läsa första raden utan att avsluta med tex en preposition:

Securitas lanserar
ett nytt vaktssystem

eller

Securitas lanserar
nytt vaktssystem

Jag har inga (större) problem med att programmet föreslår alternativa prioriteringar, men jag vill i alla fall kunna köra över dem om jag vill.

Tusen tack ska du ha! Nu vet jag lite mer.

Ja det är ett sätt att se det på radfall som kan säga mycket gott om, men det är sällan så program, eller de mer bildmässigt sinnade ser det.

• Medlem
  • 2006-02-08 12:30

Jag sätter förstås inte rubriker som inte ser bra ut. Jag bytte bort arbetsrubriken jag dumpade ovan mot

Hur ska du
kunna göra
ett bilprorgram
utan körkort?

men InDesign gillade inte den varianten heller, innan jag ändrade inställlningarna.

Senast redigerat 2006-02-08 13:18

fast inte "bilprorgram" väl?

• Medlem
  • 2006-02-08 13:17

hehe...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-08 13:29

Har Joppe inget körkort?

• Medlem
  • 2006-02-08 14:00

Joppe hör till en annan grej.

Testa att köra enkelradsdisposition istället, som gammal van sidbrytare och quarkare trivs du nog bättre med det.

• Medlem
  • 2006-02-08 16:05

Hur testar jag det?

Du hittar det i styckepaletten på utfällningsmenyn och om du vill ha det i formatmallen under 'justering'.

• Medlem
  • 2006-02-09 09:24

Okej, det verkar intressant. Vad får det valet för konsekvenser när det gäller avstavning i tex brödtext?

Det funkar precis som i pagemaker och quarkexpress, avstavningsmotorn tittar bara på bästa valet för varje enskild rad. Styckedisposition (default) kollar alltid bästa valet för varje rad i hela stycket. "Det minst onda" för stycket som helhet kan man säga. Men ganska ofta har man ju egna idéer om vad som ser bäst ut.

Styckedispositionen gör också att radfallet kan ändras flera rader bort om du ändrar ett enda ord, det slipper du med enkelrad (för det mesta). Det kommer alltså funka precis som du är van från Quark.

Själv kör jag med styckedispositionen, oftast funkar den bra och så har jag ett textformat som bara innehåller "ingen brytning" som jag använder där jag behöver styra upp mindre bra avstavningar, radbrytningar efter kolon och sånt. Hjälper inget av de knepen tar jag till enkelradsvarianten.

• Medlem
  • 2006-02-09 11:06

Det låter bra. Jag ska antagligen få avsatt tid att sätta mig in i hur vi ska ändra våra mallar och format snart. Som de är utformade i dag är de översatta rätt av från QXP 3.32 med vissa tillägg i form av några kapslade format. Det känns om om det finns en hel del att ta tag i. Problemet är att jag än så länge inte bemästrar programmet riktigt så bra som jag skulle vilja.

1
Bevaka tråden