Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte komma tillbaka till OSX !

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har haft en problemtråd på Macfixit, som hittills inte hjälpt. Jag postar den här (utan översättning, etm jag antar att de flesta här klarar det...)

Thanx for the advice. I'm still having problems, though. I still cannot get back to OSX or
start from CD. And Open firmware shows up sometimes when trying to start osx.

I've tried the following:

reset pram by cmnd/alt/p/r
reset cuda chip (incl. removing battery and waiting for more than 10minutes.)
In Open firmware writing; reset-nvram then reset-all.
(Note: when doing reset-nvram, it says "reset-nvram, unknown word")
Tried to restart on osx, but back to 9.1
Tried to restart from 10.2 install CD, but back to 9.1.
(I first bless it in 'startup disk', then restart from its menu. I've also tried to start from this CD with Xpostfacto, but it's all the same...)
Restarted with c/alt/o/f, added 'set-defaults' after 'reset-vram'; no difference afterwards.
Tried to restart on osx, but back to 9.1
Tried to restart on osx on an external drive with 10.2.2 (which has worked fine so far) with
Xpostfacto. Open firmware came up, I did the usual OF-commands except I first quit with
'mac-boot', which was 'unknown word', then I wrote 'boot', and it booted on 9.1.

This means, of course, that I can't even re-install osx, since I can't boot from a cd

I've tried everything several times, with no result.
It would be interesting, though, to have an OF-command that actually resets nvram in OF 2.4.

Also, I'm considering to make it so that the mac has nothing but osx to start from. I.e. make it so that the only active drive (unplugging the other) only has OSX. But I don't know if I dare...

It can also be noted that I have 10.2 on the same drive as 9.1, but on different partitions.
10.2 is on the 'master'.
I also have 10.2.2 on an external scsi-drive, and 9.1 on another internal drive, which is 'slave'.
The internal drives are ATA.

I'd be very greatful for any help.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-09 11:01

Vad är det för dator du har?

Beige G3 m. 320ram, zif/encore G4-kort.

(Klantigt av mig. Det fanns med i Macfixit-tråden.)

Kan inte se att du startat upp för att göra ett file check ( fsck -f ), kan ju vara värt att försöka laga den vägen.

Vid uppstart, håll ned Command samt tangent S, släpp dom när promt-texten rullat upp och vänta 10-15 sekunder tills den är beredd att reagera för dina kommandon.

Skriv då: "fsck -f" ( utan citationstecken ), tryck enter och låt den felsöka. OM inga fel upptäcks så skriver du "reboot" ( utan citationstecken ) och trycker retur. "-" hittar du på plusstangeneten nedanför F10.

OM fel hittas så upprepa detta med fsck -f /// Kan behövas göras ganska många gånger om många fel finns. Du kan med pil upp navigera till senaste kommando. Omstarten är alltså med att skriva reboot

Liten reservation med tanke på att du kör 10.2. Det kan ha varit så att du på 10.2 inte behövde lägga till -f så möjligen var kommandot då bara fsck

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-09 13:13

Det är inte så att den behöver en hårdvarupatch?

Bra ide med Single user och Verbose, för den delen.
Jag skulle göra det om den startade mot osx-skivan, men den startar ju bara i 9.1, och heller inte från cd,alltså.
Jag brukar köra
fsck -fy
mount -uw
SystemStarter
Reboot

Menar du (Olle) en patch till Open firmware? Det ska inte behövas vad jag fått reda på på
Macfixit.

Ursprungligen av uterquechaos:

Menar du (Olle) en patch till Open firmware?

Det var nog Konrad som föreslog detta, inte jag...

1
Bevaka tråden