Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern HD och iTunes, ett litet problem.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-01 14:25

Har lagt all min musik på en extern HD då jag ska ut och resa och iBooken inte har så imponerande kapacitet. Det funkar fint bortsett från en liten grej. Ibland har jag disken avstängd men glömmer det och startar ett spår. iTunes går igenom listan och markerar nu alla spår som saknade. Det enda sättet att bli av med detta är att dubbelklicka på varje spår med disken inkopplad. Har någon ett tips på hur man kan bli av med den dumma "saknas-markeringen" på alla spår i ett svep?

• Oregistrerad
  • 2006-02-01 15:59

Följande är bara förslag, har inte testat själv:

När det har hänt försök slänga iTunes plist fil (under user>library>preferences... tror jag) och starta om iTunes (med hårddisken på så klart). Jag har en känsla att detta inte gör jobbet men det är enkelt att testa. När du slänger .plist filen kolla dina egna nställningar (t ex vad iTunes gör när du importerar låtar), annars kommer det att gå tillbaka till standarden.

Om inte det funkar, testa följande, när ditt bibliotek ser ut som det ska (inga saknade spår), gör en kopia av din iTunes library.itl (under user>music>iTunes) fil och spara det någon annanstans. Om det du råkar få saknade spår igen. Stäng iTunes av, ersätt .itl filen med den du sparat tidigare (din kopias filnamn måste vara exakt samma som den du ersätter). Starta iTunes. Jag är osäker om vad du gör med iTunes library.xml filen, om du behöver göra samma sak med den. Det skadar inte att kopiera den med.

Det senare gör en backup på din bibliotekslista (som jag fattar håller informationen om var låtarna finns så att iTunes kan spela upp dem). Om du lägger till låtar så måste du göra nya backup för att hålla den uppdaterad. Annars kommer du behöva importera de senaste inlagda låtar en gång till.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-04 18:48

Tack för förslagen! Bra idéer men lite omständiga. Någon som har något lite mindre meckigt förslag?

• Oregistrerad
  • 2006-02-04 22:59

Är det inte bara så enkelt att du talar om för iTunes var du har din musik?
Inställningar>Avancerat>Allmänt

När du har monterat den externa hårddisken!

Gissar bara, pröva!

Ursprungligen av Eddie G:

Tack för förslagen! Bra idéer men lite omständiga. Någon som har något lite mindre meckigt förslag?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-07 00:57

Hmmm. Musiken har jag på den externa men biblikoteket har jag på den interna. Kanske det som är problemet?

• Avstängd
  • International user
  • 2006-02-07 01:00

Om du startar iTunes med disken avslagen så räcker det att du avslutar itunes, monterar disken på skrivbordet och sedan startar itunes igen, så hittar den alla filer automagiskt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-12 04:05

Mattias L: Tack! Ibland är den enklaste lösningen den rätta Hade inte startat om iTunes på några veckor så idéen hade inte slagit mig.

1
Bevaka tråden