Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"iTunes-bugg" - samma låtar slumpas fram i smarta spellistor

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte om detta är en bugg, en funktion som helt enkelt saknas eller om jag missuppfattat det hela... Jag vet inte heller om det varit uppe här tidigare, men har det det så har jag inte lagt märke till det, och i så fall ursäktar jag på förhand en dubbelpost, och ber om referenser till korrekt tråd

Hur som helst, mitt problem är att jag inte lyckas skapa smarta spellistor som ändrar innehåll vid omstart av iTunes, eller uppdatering av iPod. Scenariot är följande:

Jag har ett antal smarta spellistor som är synkade med iPodden. Dessa är i princip uppbyggda efter att jag har matchat en artist, och valt att begränsa till, säg, 5 låtar efter blandat, och valt att kryssa i "Live uppdatering", som jag för övrigt inte vet vad den fyller för funktion.

Problemet är att det alltid är samma 5, eller hur många låtar man nu valt att begränsa efter, i listan. Omstart eller shuffle-tryckande hjälper inte för att byta ut vilka låtar det är.

Inte heller kan jag få nya låtar i spellistan genom att exemepelvis ändra till att begränsa efter 10 låtar (efter blandat) och sedan gå tillbaka igen. Samma låtar i listan...

Finns det verkligen inget sätt att refresha den smarta spellistan på? Jag menar, det kan väl inte vara så att det verkligen är en bugg?

/.scoote

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-12 14:10

Det är ingen bugg bara en dåligt dokumenterad feature.
För att uppnå vad du är ute efter måste först och främst Live-uppdatering vara ikryssad, sedan kommer vi till Apple-logiken bakom "tricket". Vill man refresha en smart spellista innebär det att man vill ha in nya låtar, men för att få in nya låtar måste först de befintliga ut. (Apple-logiken jobbar på...) Sålunda, markera alla spår som just nu ligger i den smarta spellistan och tryck på delete eller backspace. Vid denna magiska manöver skyfflas det in en ny uppsättning av låtar enligt de kriterier som du har skrivit för den smarta spellistan. Med tanke på hur ointuitivt och dåligt dokumenterat detta är hoppas jag att Apple kan lägga in en knapp eller ett kontextmenyalternativ som heter "Uppdatera smart spellista" i nästa version av iTunes.

Vad händer när alla låtar är deletade ur listan?

Börjar iTunes om från början då?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-13 00:36

Varje gång listan fylls på på detta sätt plockas låtar, enligt valda kriterier på den smarta spellistan, ur Bibliotek. Det är alltså fullt möjligt att någon av de låtar du just plockat bort kommer tillbaka vid den automatiska påfyllningen. iTunes tillämpar alltså ingen köteknik när den smarta spellistan har en begränsning av antalet låtar, så det går inte att rotera det begränsade urvalet, enbart förnya helt slumpmässigt.
Som svar på din fråga kan man sålunda betrakta det som att iTunes börjar om varje gång man förnyar listinnehållet.

Ok - verkar schysst - ska testa!

1
Bevaka tråden