Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ohållbar ljudnivå med PB 12" och 23" skärm

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-26 14:19
Ursprungligen av rodin:

Får förhoppningsvis svar imorgon.

Hur har det gått???

Kalabalik: Problemet är betydligt mer omfattande än att gälla bara vissa kombinationer av hårdvara. Jag har haft 12" och den låter helt oacceptabelt mycket jämfört med 15" även utan tillbehör. Sedan har Rodin rätt både i att Apple ska se till att hårdvaran som helhet fungerar i en ny dator, och i att den ska fungera med andra tillbehör, särskilt om han frågat sig för först. När konsumentärenden liknande detta bedöms utgår man från vad man med fog kan förvänta sig. Som jag sagt tidigare, att kunna jobba med en bärbar dator i bibliotek och vid möten är självklart, därmed finns reklamationsgrund för 12"pb.

Läste en artikel om s k "mac-defenders", Applefans som försvarar produkterna oavsett faktiska omständigheter. Det börjar bli lite tröttsamt när man försöker lösa problem man stött på att det alltid dyker upp helt felaktiga påståenden i forumen. Tror dessutom att det skadar macanvändarna själva i slutändan, utan kritik och protest finns det inget incitament för Apple att anstränga sig för att hålla högre kvalitetskontroll och servicenivå.

Skall bli intressant och se hur macoteket/inlife hanterar ditt problem, håll oss uppdaterade.

Ursprungligen av FotoBullen:

Sånna har jag ju till min MDD! (aka "windtunnel")

  • Oregistrerad
  • 2006-01-26 14:48

Jag skickade ett mail, efter som det är lättare att få med allt skriftligt, till Macotekets supportadress den 18 januari. De har inte svarat än..

lycka till med att få mailsvar av macoteket. har mailat dem upprepade gånger för snart ett år sen efter att det var omöjligt att få svar i telefon. det enda mailet handlade om var ifall de hade några pb 12" för demo.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-31 16:37

Har skickat ett till nu. De återkommer ibland inte ens vid produktförfrågningar. Exempelvis om de ska ta in vissa produkter jag är intresserad av från tillverkare som redan finns i deras sortiment.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-01 10:36

Har fått ett kort svar på mitt långa mail; "Om det är fläktljudet du syftar på så är själva problemet att dagens datorer blir snabbare och generar också mer värme. har du testat att ställa ner processor hastigheten?"

Särskilt mycket klokare blev man inte..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-01 16:49
Ursprungligen av rodin:

Har fått ett kort svar på mitt långa mail; "Om det är fläktljudet du syftar på så är själva problemet att dagens datorer blir snabbare och generar också mer värme. har du testat att ställa ner processor hastigheten?"

Särskilt mycket klokare blev man inte..

Att det inte är fel på ditt exemplar utan detta är hur PowerBook 12" är. Om man inte är nöjd med en produkt kan man reklamera. Godtas en reklamation är det återköp som gäller.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-03 15:26

Vad tror ni alla om att köra en 20"extern skärm, kommer den låta fan då också?

som sagt, min låter fan den med. som en dammsugare, modell tyst ungefär. håller på att bygga en ställning som jag ska ha i skrivbordsskåpet med nån fläkt och lite bättre frånluftsmöjligheter. får se ifall det gör någon direkt skillnad

antagligen. kan ge en liten recention när min 20" cinema kommer. dock ska jag gömma pb'en i ett skåp i skrivbordet så jag lär inte störa mig så mycket på ylandet.

12" låter för mkt, punkt. Det finns inget att göra åt det annat än att vänja sig eller byta dator.

Det är inte lätt att kyla bort all värme i ett sådant litet utrymme som PB 12". Det är nästan ofrånkomligt att fläkten måste gå när man kopplar till en massa externa enheter. Jänför med PC-sidan så låter en Notebook betydligt mer redan utan anslutna enheter.
Fördelen men 12" är trots allt dess litenhet så här får man prioritera, en tyst kontorsmaskin eller en liten resemaskin.
Själv tycker jag 12" är suverän på tåg och flyg även om fläkten går igång ibland när den är uppkopplad mot 19" skärmen på jobbet. Men fortfarande låter den mindre än min gamla begia G3/266.

Sen är det en sak som faktiskt spelar in. Vilken version av Tiger man har. T.ex så var 10.3.9 tystare i fläkt ljud, samma sak med 10.4.3 medan däremot 10.4.4 verkar vilja slänga på fläktarna oftare.

Örjan: Det är precis sånt här trams jag är trött på att läsa. 1) PC-laptops låter i regel betydligt mindre än pb12". Hur kan du ens påstå något annat? 2) Om det är svårt att kyla konstruktionen ska man lösa det, informera om det eller låta bli att tillverka den (vilket man nu också gör).

  • Oregistrerad
  • 2006-02-16 00:34

Jag har inte orkat gå vidare i ärendet, det är tamejfan hopplöst. Man får vara glad om de ens svarar på ett mail.

Efter ett par försök fick jag svar via mail;

"Det är ingen fel på din utrustning, att fläkten låter är som sagt en kombination av att du köpt en snabb och kompakt dator. Jag förstår att ljudnivån är ett problem för dig, men efter som det inte är något fel på varan så kan vi inte göra ett återköp. jag kan heller inte lova att du inte skulle få samma problem med någon annan av apples powerbooks.

Detta är vad du kan göra för att kringgå detta

1.ställa ner processor hastighet
2.köra datorn med locket stängt så den bara behöver driva en skärm.
3.skaffa förlängnings kablar och flytta datorn längre bort från din arbetsplats"

Rekommendationen är alltså att ställa den längre bort!?

Jag blev därefter uppringd av en annan anställd på Macoteket och efter en stunds pratande så fick jag inga fler svar eftersom han inte kunde ta några beslut. Han hänvisade till försäljningschefen.

Försäljningschefen förklarar såhär;

"Problemet med att bärbara maskiner blir varma och börjar låta är inte något unikt för din 12", Har själv en 17" som jag kör utan extra skärm, det tar bara ett par minuter innan den börjar låta . Att byta maskin löser ingenting. Möjligen att det dröjer en eller att par minuter till innan den börjar låta. Den info du fick av oss är korrekt, datorn kan driva skärmen. Om du tycker att ljudet är störande får jag hänvisa till vår teknikers förslag."

Inte blir jag gladare över att hans 17-tummare låter likadant? Här på forumet har jag snarare fått uppfattningen om att 15-tummaren låter mindre än 12-tummaren. Märkligt.

Försäljningschefen hänvisar till teknikern. Teknikern kan inget göra förutom att upplysa om de två alternativen ovan. Och här står jag, inte ett dugg klokare. Och så var väl deras problem ur världen. Men en sak är säker, fler köp där lär det inte bli om inte detta kan lösas på ett snyggt sätt.

Pratade därefter med inLife där jag köpte skärmen. De har aldrig någonsin hört talas om att 12-tummarens fläkt skulle gå igång men bad mig höra med Macoteket om jag fick låna en annan 12-tummare alternativt ta med min till inLife för att testa. Detta för att de givetvis inte vill rekommendera kombinationen om det uppenbarligen inte fungerar.

Suck...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-16 16:12
Ursprungligen av rodin:

Pratade därefter med inLife där jag köpte skärmen. De har aldrig någonsin hört talas om att 12-tummarens fläkt skulle gå igång men bad mig höra med Macoteket om jag fick låna en annan 12-tummare alternativt ta med min till inLife för att testa. Detta för att de givetvis inte vill rekommendera kombinationen om det uppenbarligen inte fungerar.

Suck...

Databranschen är rätt tragiskt. Alltid är det kundens/användarens fel.

InLife som rekommenderat denna kombination till dig kan inte ha testat den särskilt mycket. Man behöver i alla fall sitta ett par minuter, och då inte i en butikslokal, för att fläkten skall gå igång och man sedan skall höra den.

Macotekets svar är bara sorgligt. Tydigen skall man vara en teknikexpert när man köper en dator.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-16 00:42

Kan ju klistra in mitt mail när jag ändå är i farten, för er som mot förmodan är intresserade..

Hej,

Jag köpte en PowerBook 12” ,5Ghz med 1,25 Gb minne av er för omkring två månader sedan. Meningen var att jag senare skulle köpa en Cinema HD 23” vilket jag också gjorde (på inLife). Jag var väldigt tydlig med att fråga er om PowerBooken kan användas samt driva skärmen utan problem. Trots öppet lock och datorn stående på en iCurve är den outhärdligt högljudd, trots senaste Mac OS 10.4.4 och endast exempelvis Safari, MSN och Microsoft Entourage igång.

Jag sitter framför denna skärm och dator heldagar och känner att det är ohållbart. Jag har blivit ombedd att ringa Apple, vilket jag också gjort, men de har ingen dokumentation om detta. Det förvånar mig inte, jag har haft kontakt med dem förut och de har en tendens att ofta “skylla” problemen på konfiguration osv. De har ofta heller ingen större erfarenhet på supportavdelningen gällande eventuella problem. Jag provade deras önskemål med att exempelvis reseta PROM. Efter lite research på forum inser jag nu att jag är långt ifrån ensam om detta problem. Jag har hittills inte stött på någon som är nöjd med denna konfiguration och problemet har tydligen diskuteras tidigare.

Nu undrar jag lite hur detta kan lösas. Som jag ser det ligger problemet hos datorn som förmodligen inte har ett tillräckligt bra grafikkort för att driva skärmen, trots att jag kollat upp detta med er (flera gånger dessutom vad jag kan minnas). Skärmen vill jag behålla, den är jag nöjd med. Som en parantes har jag tyvärr mindre bra erfarenheter av Apples produkter sedan innan. Min gamla PowerBook var exempelvis ett måndagsexemplar där batteriet slutade fungera, skärmen gick totalsönder och till slut hårddisken kraschade, trots försiktighet vid användande.

Hoppas på tillmötesgående.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2006-02-16 00:55

Tycker inte att den låter så farligt, iaf inte sen de löste USB-buggen som gjorde att fläktarna gick upp på maxvarv så fort man pluggade in USB-musen...

Jag hade ifs en G4 "vindtunnel" innan jag skaffade min nuvarande PB 12" - så allt är relativt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-16 16:13
Ursprungligen av oskich:

Tycker inte att den låter så farligt, iaf inte sen de löste USB-buggen som gjorde att fläktarna gick upp på maxvarv så fort man pluggade in USB-musen...

När fixades det?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-16 00:57

Hela den här diskussionen handlar om 23" tillsammans med 12". Inte 12" separat, om någon missuppfattat. Jag har inga problem med 12" när inte skärmen är inkopplad.

Nånting som kan funka är att backa operativsystemet till Panther (10.3.9) Panther verkar vara mindre grafikintensivt än Tiger. Och så stor skillnad är det inte mellan Tiger och Panther.

Jag skulle insistera så långt det går, de ljuger rakt upp och ner om de säger att 17" och 12" beter sig likadant. Du kan ju kontakta ARN och konsumentombud etc. Hur fel de än har är det dock frustrerande och tidsödande att driva ärenden. Du kan ju överväga att sälja den beg som jag gjorde, kanske är enklare hur fel det än känns.

Bevaka tråden