Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Import av 4:3 blir automatiskt 16:9

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem med importeringen av 4:3 filer i iMoive. När jag importerar filer från min data filmade i 4:3 in till iMovie (5) så görs dessa automatiskt om till 16:9 av någon anledning i redigeringsfönstret, kan man välja bort detta och alltså behålla sitt filmade 4:3 med någon inställning?

När du skapar ett nytt projekt ställer du in videoformatet. Kör med DV istället så blir det 4:3.

Har provat det men problemet kvarstår, det lustiga är att själv ramen är 4:3 format i redigeringsfönstret alltså men min film görs om så att den liksom blir 16:9 i den här rutan.
Kan det ha något med vilket filmformat det är jag importerar (.mov)?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-22 17:52
Ursprungligen av zend2marz:

Har provat det men problemet kvarstår, det lustiga är att själv ramen är 4:3 format i redigeringsfönstret alltså men min film görs om så att den liksom blir 16:9 i den här rutan.

Kanske. Om det är breda pixlar i filmen istället för kvadratiska.

Är du helt säker på att du verkligen spelat in i 4:3-formatet?

Jag är helt säker, kameran är en KM Dimage Z2 och upplösningen 640x480 pixlar, kameran har inget widescreen läge och jag ser på bilden i imovie att pixlarna är utdragna i efterhand.
Har försökt få det att fungera på alla sätt men det går inte och ingen verkar ha haft samma problem som jag, konstigt...

PS. Tack för hjälpen i alla fall!

Okej. Bara för att vara säker att jag har förstått. Kameran har tagit in materialet i 4:3. Du skapar ett nytt projekt och väljer "DV" som videoformat. Importeringen blir dock ändå i bredbild. I så fall låter det som om det är någonstans i kameran som problemet finns. Det skulle kunna vara någon inställning för överföring eller dylikt.

Du har förstått rätt men problemet kan dock ej sitta i kameran eftersom jag tidigare importerat det inspelade materialet till t.ex. premiere och där blir det mycket riktigt det inspelade 4:3 som dyker upp. När jag spelar upp materialet i Quicktime så ser det också normalt ut, 4:3.

Väldigt konstigt...

Har lyckats lösa problemet!

Fråga inte varför men när jag i slutändan valde isight format för projektet så importerades klippen i rätt format!

Underbart!

Har lyckats lösa problemet!

Fråga inte varför men när jag i slutändan valde isight format för projektet så importerades klippen i rätt format!

Underbart!

Det enda jag kan tänka mig är att du spelat in materialet i NTSC-formatet istället för PAL-formatet. NTSC kör vad jag vet med samma storlek på bilden som iSight och att det därför fungerar.

Men det är bara en teori.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-25 07:43
Ursprungligen av Björn Leander:

Det enda jag kan tänka mig är att du spelat in materialet i NTSC-formatet istället för PAL-formatet. NTSC kör vad jag vet med samma storlek på bilden som iSight och att det därför fungerar.

Men det är bara en teori.

Njae...NTSC har 4:3, som PAL. Men man kan i båda fallen använda olika pixelbredd.

I t.ex. PAL kan man använda "square" där pixlarna är kvadratiska och bilddimension oftast (?) är 768 x 576 px. Men man kan också bredda (eller rättare sagt "platta till") pixlarna en aning och få 720 x 576. Förhållandet bredd/höjd blir då 1:0,8 istället för 1:1 och alltså en aning bredare. Det är det jag tror kan ha hänt, men är en glad amatör på video, så det kan lika gärna vara helt uppåt väggarna.

Men i så fall kanske iMovie uppfattar bilden som bredare, eller att den i alla fall inte får plats i 4:3, och då sparkar den igång 16:9.

Lycka till med renoveringen!

1
Bevaka tråden