- Asterraster
- Medlem ●
- Kinda
Akvareller ska skannas och cmyk:as för tryck i broschyrer med vanligt halvblankt papper. Vid senare tillfällen kan de vara aktuella för tryck i andra broschyrer på något annat tryckeri.
Det verkar omständigt att göra en ny cmyk-version varje gång med just det tryckeriets färgprofil. Är det stor skillnad mellan tryckeriernas profiler eller kan man köra med en standardprofil? Och vilken då? Euroscale coated? Det är inte frågan om något "konsttryck" men det ska ju bli bra.
Varför är det omöjligt att använda tryckeriets egna profil? Det är ju bara att lägga in den i Profiles i Color Sync-mappen.
Om man väljer "Tilldela profil..." i stället för "Konvertera till profil..." så bifogas bara profilinformationen till bilden, den blir alltså användbar ihop med andra profiler för andra trycktillfällen.
Vi behåller alla bilder i RGB, sen cmykas de med aktuell profil när vi kör ut pdfer. Smidigt i Indesign.
Men ta alltid en förhandstitt i CMYK medan du färgbehandlar i Photoshop för att kolla att inga överraskningar är att vänta (en del mättade färger är svåra att förutsäga).
Vi behåller alla bilder i RGB, sen cmykas de med aktuell profil när vi kör ut pdfer. Smidigt i Indesign.
Låter bra, det måste jag kolla upp! Kan man alltså lugnt montera rgb-bilder och sedan göra pdf-exporten så att man får en pdf i cmyk? Antar att det i så fall går att blanda cmyk och rgb i dokumentet också?
Jupp, så länge alla monterade bilder innehåller profiler så sker en korrekt konvertering. Saknas profiler så antas de ha de aktuella profilerna i Indesign. Så jag antar att det kan bli galet om bilderna ligger i tex sRGB utan insparad profil och din dokument-RGB är Adobe RGB . Då räknar ju Indesign fram cmykvärdena från fel färgrymd.
Färgplattor blandar man ju helst i cmyk, och det är inga problem med plattor i cmyk och bilder i RGB alltså.
Men färgglada akvareller kan ha nyanser som är omöjliga att återge i CMYK, så förhandsgranska alltid i CMYK i Photoshop så du kan göra de eventuella justeringar som krävs för att du ska komma hyfsat nära även i CMYK.
Jupp, så länge alla monterade bilder innehåller profiler så sker en korrekt konvertering.
Inte riktigt. Om bilderna har en CMYK-profil och du konverterar till en annan CMYK-färgrymd kommer det att bli galet.
Det blir också knas om Indesigndokumentet har en annan arbetsfärgrymd än den du exporterar till. Väldigt lätt att få separationer av svart till exempel.
Det gäller alltså att ha koll på en hel del olika saker ....
Så tillbaka till den första frågan: Kan man cmyka bilderna "en gång för alla", åtminstone för vanligt offsettryck, genom att välja en standardprofil? Och i så fall vilken? Och är det stor skillnad på olika tryckeriers färgprofiler?
Så tillbaka till den första frågan: Kan man cmyka bilderna "en gång för alla", åtminstone för vanligt offsettryck, genom att välja en standardprofil? Och i så fall vilken? Och är det stor skillnad på olika tryckeriers färgprofiler?
Visserligen, men du får då räkna med färgskiftningar mellan de olika tryckerierna. Inte att föredra, tycker jag.
Det kan i och för sig vara så att tryckerierna inte har riktigt karakteriserad utrustning, och själva använder någon typ av förenklad profil. Kolla med dem hur de egentligen arbetar. Det kan mycket väl vara så att de har en profil, men att de i själva verket står och skruvar på pressen så att profilen inte i praktiken gäller.
Det är mycket med det här.
Inte riktigt. Om bilderna har en CMYK-profil och du konverterar till en annan CMYK-färgrymd kommer det att bli galet.
Det blir också knas om Indesigndokumentet har en annan arbetsfärgrymd än den du exporterar till. Väldigt lätt att få separationer av svart till exempel.
Vet inte varför det skulle bli galet?
Visserligen är inte cmyk-cmyk-konverteringar ideala, från en snäv färgrymd till en annan. Jag undviker det själv. Men när jag tex ska göra dagspressannonser av fådda bilder som redan är cmykade med en annan färgrymd för bättre papper (med infogad profil förstås, annars sker ingen konvertering alls) så funkar det bra att göra den konverteringen (till färgpressen sprofil tex) när man skapar postscriptfilen. Det blir ingen skillnad mot att göra den konverteringen i Photoshop. Kanske nåt har ändrats i CS2 som krånglar till jämfört med CS1 (som jag kör?).
Och självklart gäller det att ha rätt inställningar på sina profiler för att undvika att 100k separeras till 4färgs-blandning. Men det går ju inte att undvika varningen när man öppnar ett dokument med annan färgrymd än den aktuella inställning så det är ju lätt att undvika konflikt mellan arbets-cmyk och dokument-cmyk.
Vet inte varför det skulle bli galet?
/.../
Kanske nåt har ändrats i CS2 som krånglar till jämfört med CS1 (som jag kör?).
Jag kör också CS1 så jag kan inte uttala mig om tvåan.
Men jag resonerar så här:
Ponera att du har en bild i additiv färgrymd med en profil (konstig från någon mysko reprofirma), du har sedan en arbetsfärgrymd i dokumentet som är FOGRA27 samt sRGB. Du monterar bilden, gör en tonplatta i subtraktiv färg och sätter lite svart text. Hela rasket ska köras ut med färgpressens profil.
Om du i det läget exporterar till PDF och väljer att färgerna ska separeras till CMYK med Färgpressens profil kommer du att få färgförskjutningar i bilden och tonplattan plus att texten kommer att separeras till fyrfärg. Har du dessutom någon form av genomskinlighet (skugga, friläggning osv) så kommer det att bli färgskiftningar mellan de olika objekten som då kommer att förenklas vid separationen.
Det finns så klart vägar förbi, men jag vidhåller att det är lätt att misslyckas.
Det finns så klart vägar förbi, men jag vidhåller att det är lätt att misslyckas.
Kalle....Du verkar ha rätt bra koll. Finns det inte andra öppenbara nackdelar med att CMYK´a PDF´ar i RGB? Missar man inte möjligheten för att separera olika bilder med olika metoder?
Undrar Mikkel
Kalle....Du verkar ha rätt bra koll. Finns det inte andra öppenbara nackdelar med att CMYK´a PDF´ar i RGB? Missar man inte möjligheten för att separera olika bilder med olika metoder?
Undrar Mikkel
Jo, om man låter ID lägga på profilen när man exporterar till PDF kör den samma metod på allt.
Kalle W, du har fått allt om bakfoten, om du gör som man ska göra (Följ Björn Östs beskrivning) så blir allt hur bra som helst. Gör man som man ska göra så är det ingen skillnad att göra det i Photoshop eller InDeisgn.
Det du ber InDesign göra om du väljer en annan profil än "DokumentCMYK" i exportvalet är att konvertera varenda objekt i hela dkoumentet från "DokumentCMYK" till den profil du har valt i listan. Därav 4-färgs svart text till exempel. Om du tilldelar dokumentet rätt profil så har alla objekt den profil du ska till och alltså sker ingen konvertering av de objekten. Alla monterade bilder som har en inbäddad profil som inte är samma som dokumentets blir konverterade till "DokumentCMYK" i PDFen.
OBS i CS1 fungerar detta inte på Photoshop EPSer i CMYK, I CS2 blir de konverterade om de har en inbäddad profil.
All CMYK till CMYK konvertering ska dessutom göras med Relativ rendering OCH svartpunktskompensation.
Janne Suhr
Jo det går att ställa till det för sig om man inte har kläm på arbetsgången. Men det gäller ju allt :).
Har man bara några enkla regler klara för sig så är det inga problem: Se till att arbets-cmyk och dokument-cmyk är samma och använd dokument-cmyk som målprofil.
I exemplet med ett dokument med Fogra27 som arbetscmyk och man vill ha ut det med färgpressens profil utan att riskera konvertering av 100k till fyrfärgssvart så tilldelar man först dokumentet Färgpressens profil innan man kör ut det med samma färgpressenprofil som målprofil. Bilder med inbakade profiler konverteras då rätt och svart text i Indesign ligger kvar med sin ursprungliga 100 k.
Sen händer det ju att man har bilder som inte får konverteras. Säg en skärmdump där man använt maximal svartgenerering i Photoshop för att hålla svart text skarp i tryck, då får man komma ihåg att låta bli att spara in den färgprofilen så slipper man konvertering till 4-färgsvart även i bilden.
Observera att frågeställaren ska skanna in bilder - dvs det sker i RGB. Naturligtvis är bästa metoden att låta dem ligga kvar i RGB och sedan bara ställa in rätt profil i InDesign och exportera.
Jag vill för övrigt slå ett slag för att preflighta PDF-filen i Acrobat innan den går till tryck. Där kan man med lätthet se om man gjort fel och fått fyrfärgssvart (vilket man som sagt inte får om man bara ser till att tilldela rätt dokumentprofil)
Sällan jag behöver nedan beskrivna arbetsgång men om det inte är mitt Indesign som buggar just nu så kan det vara lättare att göra galet än jag trodde:
Om man kört med en profil och sen behöver använda en annan dokument-cmyk (tex vid byte av tryckeri eller papper som jag precis råkade ut för) så borde den logiska arbetsgången vara (inbillade jag mig) att man byter till den nya korrekta cmyk-profilen i Indesign och också se till att tilldela den, så arbets-cmyk och dokument-cmyk säkert är samma för att undvika konverteringar i färger blandade i Indesign. Då får, visar det sig, också redan inmonterade bilder sig tilldelat den nya cmyk-profilen(!). Den inbäddade photoshopprofilen i dessa ignoreras med andra ord och det blir ingen konvertering av dessa bilder.
I ett rent RGB-flöde skulle detta inte vara ett problem men jag har en hel hoper fådda cmyk-bilder med inbäddade profiler som jag enkelt tyckte skulle kunna anpassas till den nya profilen när jag kör ut pdfen.
Om man efter tilldelningen monterar in samma bild igen så respekteras däremot photoshopprofilen och den nymonterade bilden konverteras korrekt.
Jag trodde jag kunde det här... Har jag bommat nån inställning eller om det ska vara så här, vad är logiken?
Hmm, gjorde en omstart och testade med ett nytt dokument. Då funkade det som förväntat igen, bilderna hade kvar sin ursprungliga färgprofil även efter tilldelning av den nya profilen. Mitt förra dokument är fortfarande "buggat" dock. Man kan ju få magknip för mindre än så.