Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

In Design: kan man ändras torlek på en viss font överallt?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-21 21:02

Nu kommer jag med en ny idiotfråga som jag säkert är den enda som behöver svar på... :-/
Sorry (Richard...)!
Hoppas det är ok.
Det är ju trots allt ett forum... :-/

I en tidning jag gör används "Whiz Bang Euro" som brödtextfont.
Lite störigt är det att den feta varianten heter "Whizz Bang Euro Bold" och är ett eget namn i listan (= man kan inte bara trycka kringla+shift+B för att det ska bli fett, men det kan jag väl leva med - det har jag gjort ett kortkommando för).

Problemet är att de här två fonterna skiljer sig en hel del, så jag måste ha en mindre grad på den feta fonten för att den inte ska dominera för mycket, (och då blir det gärna ett annat radavstånd) särskilt om jag har fått förminska hela block och sån, men skit i det med.

Vad jag undrar är: när jag monterar ett RTF-manus i dokumentet så väljer jag sök ersätt och ersätter Helvetica med Whiz Bang Euro och Helvetica Bold med Whiz Bang Euro Bold.
men då är det samma storlek på all txt oavsett font.
Måste jag manuellt minska alla bold-ställen en halv grad, eller kan jag på nått sätt med nått kommando få alla Whiz Bang Euro Bold-instanser att gå ner en halv grad, eller kanske bli 85% eller nått på både höjden o bredden osv...?
Det hade varit toppen!

Senast redigerat 2006-03-22 00:53

använd sök- och ersättfunktionen:

Lämna sök- och ersättfälten tomma, och klicka istället på knappen "fler alternativ" och i den övre rutan anger du vilken font/stil/utseende du vill söka efter, och i den nedre utseended du vill ersätta med.

Testa gärna på en kopia av dokumentet tills du fått in snitsen...

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-22 06:19

Och att radavståndet ändrar sig vid gradändring av enskilda ord i annan stil beror väl på att man har automatiskt radavstånd inställt. Det ska man väl inte ha om man vet vad man gör?

• Medlem
  • Haninge
  • 2006-03-22 22:41
Ursprungligen av Konrad:

Och att radavståndet ändrar sig vid gradändring av enskilda ord i annan stil beror väl på att man har automatiskt radavstånd inställt. Det ska man väl inte ha om man vet vad man gör?

Om du syftar till baslinjeraster, nej. Baslinjeraster ska du definitivt fästa i alla fall all brödtext mot - annars får du troligen olinjerade spaltar...I alla fall blir det petigt att justera detta. Ställ baslinjeraster till samma kägel som du har på brödtexten så blir det bra...

Mikkel

Det bästa är ju att göra ett teckenformat som bara innehåller fetstilen av typsnittet men i en grad mindre. Då behöver du bara ändra på ett enda ställe i framtiden. Tyvärr tror jag inte man kan sätta relativa storlekar, så ändrar du formatmallen för brödtexten får du justera även i teckenformatet.

Skapa formatet och använd sök/ersätt som Richard skriver för att enkelt få just den texten i rätt teckenformat. Sen blir det en smal sak om du behöver finjustera i framtiden.

1
Bevaka tråden