Kan säga att jag har samma problem - nertoningar i musiken fungerar fullkomligt värdelöst i allt utom iMovie! I iMovie låter allt bra och fungerar felfritt, men så fort jag exporterar filmen blir resultatet värdelöst. (Jag har provat till .avi, till mpeg4, till .mov....)
Exempel 1: Musikspår som börjar, utan intoning. Sedan vill man mitt i låten sänka musiken (vid dialoger till exempel) och sen höja igen. Resultatet: Innan den ska sänka ljudet höjer den i nån tiondels sekund istället, går sen ner till den nivå man vill ha, och sen får den ryck och spelar riktigt högt igen innan den stannar.
Nertoningar är ännu värre! Istället för att tona ner börjar den med att skruva upp volymen, sen gör den toningen, och musiken stannar. En tiondel senare kommer ett kort, kort klipp av slutet igen, i hög volym för att sedan tvärstanna.
Eller ja, det är svårt att förklara, men i vilket fall som helst stör det på tok för mycket. Det är till och med bättre att klippa och avbryta musiken - tvärt - än att försöka med nertoningar...
iMovie som annars är så bra. Besviken :/ Fixa nu!