Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Specialtecken i slutet av kapslade format i Indesign CS2?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-28 23:25

Hej,

Har blivit stormförtjust i Indesign CS2:s smarta kapslade format. Kruxet är att de inte verkar funka i slutet på texter? Eller kan jag ha missat något?

Det jag vill är att typografimallen automatiskt lägger in "bomber" som sista tecken i ett textstycke.

Går det att lösa?

//Peter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-30 08:52

Ho ho. Är ingen Indesignvirtuos vaken?

/Peter

  • Medlem
  • 2006-03-30 09:23

Du får basera styckeformatet på bomben och ha teckenformatet som kapslingar före bomben. Jag har precis gjort ett liknande format. Det blir lite mickel eftersom man får tänka "baklänges". Särskilt om man ska blanda in baslinjeförskjutning och annan grad i bombtillverkningen.

Tror inte det går men har gärna fel eftersom jag ofta använder avslutare i artiklar. Nu kör jag med ett teckenformat med fonten dingbats som enda inställniing och skriver ett "n" sist i artikeln och lägger på teckenformatet för att få en svart fyrkant.

Hmm...

Istället för Barons lösning så föreslår jag istället att du gör såhär: Du anger att det första kapslade formatet ska använda "inget teckenformat" fram till, och nu kommer tricket, till ett osynligt tecken som du själv väljer men som inte kommer att förekomma förrän i slutet av stycket. Det kan vara "slut på kapslat format, högerindragstabb, hårt mellanslag etc. (För att mata in vissa tecken måste du kopiera dem från någon text och klippa in dem)

Därefter anger du bara ett nytt kapslat format.

resultatet blir att inget format tillämpas fram till ditt valda tecken och därefter byter det format.

  • Medlem
  • 2006-03-30 11:10
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Hmm...

Istället för Barons lösning så föreslår jag istället att du gör såhär: Du anger att det första kapslade formatet ska använda "inget teckenformat" fram till, och nu kommer tricket, till ett osynligt tecken som du själv väljer men som inte kommer att förekomma förrän i slutet av stycket. Det kan vara "slut på kapslat format, högerindragstabb, hårt mellanslag etc. (För att mata in vissa tecken måste du kopiera dem från någon text och klippa in dem)

Därefter anger du bara ett nytt kapslat format.

resultatet blir att inget format tillämpas fram till ditt valda tecken och därefter byter det format.

Kan man göra så om man har flera teckenformat före bomben?

*undrar om den här tråden uppmärksammas av USA:s Department of Homeland Security... *

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-30 10:27

Oj, jag måste hålla tungan rätt i mun här känner jag. Jag har hittat en lösning liknande den Richard föreslår men känner att det borde vara smidigare.

Adobe borde helt klart lägga in funktionen att kunna kapsla från slutet av texter.

Tack för alla tips!

//Peter

Det är inte svårt - betrakta bara "inget teckenformat" som ett format. Alltså: På med "Inget format" fram till ett visst tecken, därefter ett annat format

Detsamma gäller naturligtvis om man har andra format före "inget format"

Ta t.ex. att vi vill formatera citationstecken i ett utdragscitat. Först säger man att man vill lägga på citatformatet via " därefter inget format upp till " därefter citatformatet via ett tecken

Enkelt, eller hur

Angående att man skulle kunna vilja lägga kaplsade format från sluteet så har jag redan föreslagit det, att det skulle funka ungefär som med linjer före och efter stycke, att man kan ha bådadera.

Kapslade format är dock lite knivigare eftersom det kan innebära konflikter så då skulle det behövas finnas ett val av typen "prioritera inledande format" eller "prioritera avslutande format"

1
Bevaka tråden